Firmajulegaven skaber udvikling i Afrika

Mange virksomheder er netop nu i gang med at udvælge årets julegave til medarbejderne. Novozymes har besluttet, at julegaven igen i år skal være med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.

Novozymes støttede op om Afrikakurven, og de gav donation, så kvindelige kaffebønder i Kenya fik vandtanke..

09.06.2021

Sponseret

NGUVU

Sidste år gav en række virksomheder en særlig julegave til medarbejderne. De gav nemlig Afrikakurven, hvor alt i gaven er med til at skabe udvikling i Afrika. 

Én af virksomhederne var Novozymes, der har valgt at støtte op igen i år.

”Vi har valgt at have Afrikagaven med som gavemulighed til medarbejderne igen i år, da vi gerne vil give medarbejderne en god gave og samtidig støtte skabelsen af arbejde og ordentlige arbejdsforhold til udsatte mennesker i Afrika. Samtidig har vi valgt at vores donationsmulighed igen i år skal styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, da vi kan se, hvor stor effekt det har for kvinderne og deres små kaffefarme”, lyder det fra Novozymes.

Sociale iværksættere står bag

En række sociale iværksættere står bag Afrikakurven, hvor både kurv og delikatesser er med til at gøre en forskel for udsatte mennesker i Afrika:

  • NGUVU-kaffebønnerne sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og træning, så de kan forbedre kaffefarmene. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er produceret af kvinder i Nairobis slum, så de får en tiltrængt indtægt.
  • Chokoladen fra Social Foodies skaber arbejde til udsatte mennesker i Sydafrika.
  • Superfood drik fra Numba styrker småbønder i Ghana.
  • Karameller fra Casju er lavet på cashewnøddens frugt, så landmænd i Tanzania kan øge deres indkomst.
  • Honning fra biavler i Tanzania skaber jobs i lokalsamfundet.
  • Cashewnødder sikrer jobs til kvinder i Ghana og skolegang til deres børn.
  • Chiafrø styrker småbønder i Kenya.
  • Selve kurven fra Hammershus Fairtrade skaber arbejde til kvinder i det nordlige Ghana.

Ude i god tid

Afrikakurven blev lanceret for fire år siden, og omkring 6000 medarbejdere har indtil videre modtaget julegaven. Rune Sandholt, der står bag julegavekonceptet, fortæller, at de er glade for, at virksomhederne bestiller Afrikakurven i god tid. 

”Vores gavekoncept kræver lidt ekstra tid. Eksempelvis skal vi have farverige stofposer produceret af kvinder i Nairobis slum, så de er sikret en tiltrængt indtægt, der betyder, at de kan skaffe mad og rent vand på bordet. Produktionen tager lidt ekstra tid, men til gengæld er virksomhederne med til at gøre en verden til forskel for kvinderne og deres børn”.

Læs mere på www.afrikakurven.dk.

08.03.2024NGUVU

Sponseret

Kvindernes Kampdag: Kvindelige kaffebønder i Kenya kæmper for bedre vilkår og mod klimaforandringer

22.01.2024NGUVU

Sponseret

Nye træer giver mere end skygge

06.11.2023NGUVU

Sponseret

Kaffevirksomhed styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.10.2023NGUVU

Sponseret

Virksomheder styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.08.2023NGUVU

Sponseret

Klimaforandringer rammer kaffefarmere

12.06.2023NGUVU

Sponseret

Mød kaffefarmer Miriam