17.01.2019  |  Supply chain

Firmajulegaven skabte jobs til udsatte mennesker i Afrika

Indhold fra partner Hvad er dette?

Omkring 3000 medarbejdere fik en speciel julegave fra deres arbejdsgivere. De fik nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffe, vin og chokolade skaber arbejde til udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika.

Fem sociale iværksættere er gået sammen om ’Afrikakurven’, der kombinerer firmagaver med samfundsansvar. 

Selve kurven er eksempelvis lavet af kvinder i Ghana, så de er sikret et job og en indtægt. Kaffebønnerne fra NGUVU er leveret af kvindelige småbønder i Kenya, der er sikret en ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Det giver dem en tiltrængt indtægt, så de kan skaffe mad og rent vand til deres børn.  

Flere virksomheder tager ansvar

Sidste år fik omkring 3000 medarbejdere ’Afrikakurven’ i julegave. Det er en stigning på fra 2017, hvor omkring 2000 medarbejdere fik ’Afrikakurven’.

”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af julegaver. Jeg tror især, at det skyldes FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget Verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt.  

Niras, Folkemødet, Zibra, Vicuras, Ingram Micro, Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der har valgt at give medarbejderne ’Afrikakurven’ i år. 

Bag om ’Afrikakurven’

Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af kvinder i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. På den måde kan de få en indtægt, så de kan forsørge deres børn. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er blandt andet med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag drikkevandsprojekter.

Læs mere på www.afrikakurven.dk

Mere fra NGUVU

NGUVU

http://nguvu.dk/

Om NGUVU NGUVU betyder ”styrke” på Swahili. Ideen bag NGUVU er nemlig at hjælpe udsatte kvinder i Kenya, så de bliver stærke nok til at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn. Vi tror på, at vi kan gøre størst forskel for de udsatte kvinder ved at sikre dem et fast job, ordentlige arbejdsforhold og faglig udvikling. Det er nøglen til at skabe en positiv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere