18.09.2018 | Klima, miljø og energi
Flere teknologier er nødvendige for en fossil-fri fremtid
Indhold fra partner Hvad er dette?
Batteridrevne køretøjer vil spille en afgørende rolle i arbejdet på at opnå et forssil frit kommercielt transport system inden 2050 i overensstemmelse med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen. Men biobrændstoffer anvendt i forbrændingsmotorer, udgør dog det bedste alternativ her og nu.
”Vi udvikler alle alternative teknologier med fokus på deres kommercielle levetid.” siger Christian Levin, Head of Sales and Marketing hos Scania. ”Det ville være umuligt at lancere produkter der ikke opfylder vores kunders forretningsbehov. Den grundlæggende forudsætning skal være, at teknologien giver en rimelig TCO (Total Cost of Ownership) på kort sigt”.
Plug-in hybrid lastbilen og den batteridrevne bus (BEV, Battery Electric Vehicle), der begge er udstillet på IAA, lever op til dette kriterie. ”Scania er velpositioneret hvad angår teknologiske udvikling af omkostningseffektive løsninger,” siger Levin.
I en stor undersøgelse har Scania for nyligt udforsket flere muligheder at blive fossilfri i de kommende årtier på, lige fra fuld elektrificering til en portofølge af alternative drivliner. Undersøgelsen viser, at den hurtigste udbredning af elbiler vil kræve fire til fem gang større investeringer i infrastruktur i forhold til den nuværende situation, men vil til gengæld i 2050 kunne reducere driftsomkostningerne med 40 procent.
Faktisk giver batteridrevet (BEV) det mest omkostningseffektive forløb i den samlede nedbringelse af fossile brændstoffer til tung transport. I 2031 vil de samlede omkostninger for batteridrevne køretøjer (BEV) nå niveau med diesel på alle segmenter, inklusiv langturstransport.
Scania har forpligtet sig til at levere alle teknologier der effektivt kan bidrage til at reducere CO2 udledningen. En implementeringstid af fossilfrie drivlineteknologier på mindst 5 til 10 procentpoint om året i hele verden er nødvendig for at opnå fuld markedspenetration i 2040.
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania Zone: Hjælper kunder til en mere bæredygtig drift
Scania Zone er en positions baseret service, der muliggør automatisk køretøjs justering.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer verdens første langdistance bus med alternativt brændstof
På IAA præsenterede Scania sin nye Scania Interlink Medium Decker-bus til LNG-drift (flydende naturgas) og med en rækkevidde på op til 1.000 km. Scania udvider hermed det brede udvalg af alternative brændstoffer til bæredygtig langtursbuskørsel.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scanias L-serien vinder prisen som Årets bæredygtige lastbil 2019
Det førende italienske fagblad Vado e Torno har i samarbejde med Milanos Polytekniske universitet tildelt den gasdrevne Scania L 340 prisen som Årets bæredygtige distributionslastbil. Dette er Scanias tredje årlige pris i træk i denne kategori.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Alternative løsninger til reduktion af CO2
På IAA messen i Hannover 20–27 september, vil Scania vise det fulde program af den nyeste generation lastbiler, inklusiv langturslastbiler, entreprenørlastbiler og bybiler – alle til alternative brændstoffer.
Indhold fra partner