Flyselskaber kæmper for at sikre sig brændstof til fremtiden
Der bliver kamp om biobrændstof til fly, så branchen sender betydelige summer efter at sikre forsyninger, så de kan leve op til deres egne klimamål.
Flyselskaber over hele verden har allerede forpligtet sig til ambitiøse dekarboniseringsmål for at nå branchens mål om netto-nul-emissioner inden 2050.
Blandt de mulige værktøjer til dette, fastslår en McKinsey-rapport fra foråret 2024, står det Sustainable Aviation Fuels (SAF) som det, der vil yde det største bidrag. Det kan være helt op til 50 procent af reduktionen afhængigt af flyselskabet.
Samme rapport fastslår også, at det frem mod 2030 sandsynligvis vil være svært at få efterspørgsel og udbud til at gå op.
Flyselskaber har da også kastet sig ud i kampen for at sikre forsyninger. Så sent som i denne uge meldte Air France-KLM ud, at de nu havde knap fordoblet deres eksisterende aftale med TotalEnergies fra levering af 800.000 tons SAF til 1,5 millioner ton SAF over 10 år. Det skal hjælpe Air France-KLM med at nå deres målsætning om at flyve med 10 procent i SAF i 2030.
Brancheorganisationen hjælper
Hjælpen kan også komme fra projekter, der kommer hele branchen til gode. F.eks. planlægger den internationale brancheorganisation for flyselskaber (IATA) at åbne platformen Sustainable Aviation Fuel Matchmaker tidligt i 2025.
Den skal skabe forbindelse mellem flyselskaber og udbydere af SAF. Producenter vil på platformen kunne vise, hvor meget SAF de kan bringe til marked og flyselskaberne kan omvendt skrive, hvor meget de er interesseret i at aftage. Platformen skal på den måde skabe overblik over udbud og efterspørgsel, mens der samtidig leveres en vis form for sporbarhed, da producenterne også skal fortælle, hvilke råvarer de har brugt i produktionen.
Investeringer i partnerskab
Et andet initiativ for at øge udbuddet af SAF er Sustainable Aviation Fuel Financing Alliance (SAFFA), som er etableret af Airbus, Air France-KLM Group, Associated Energy Group, LLC, BNP Paribas, Mitsubishi HC Capital Inc. og Qantas Airways.
Sammen med investeringsvirksomheden Burnham Sterling Asset Management etablerede gruppen af virksomheder i juli måned i år en investeringsfond, som skal investere i teknologisk modne SAF-produktionsprojekter f.eks. brændstof udvundet på affald fra afgrøder. Deltagerne i partnerskabet får førsteret til det SAF, investeringsprojekterne producerer.
Den samlede investeringssum i partnerskabets fond er 200 millioner dollars svarerende til omkring 1,3 milliarder kroner.