Forbrugere stiller krav om FSC-mærkning
Virksomheder, der sælger FSC-mærkede produkter, oplever i stigende grad at danskerne stiller krav om mærket.
De danske forbrugere stiller i stigende grad krav om, at træ-produkter er FSC-mærkede. Det viser FSC-mærkets egne tal. Ifølge en rundsørge oplever 60 procent af de virksomheder, der har FSC-mærkede produkter i sortimentet, at mærkningen stilles som et ultimativt forbrugerkrav.
”Vi kan se, at markedet for FSC er i udvikling. Næsten halvdelen af danskerne i alderen 35-54 kender FSC-mærket og det dukker op flere og flere steder. Førhen var det oftest på havemøbler, men nu findes FSC-mærket også på køkkenredskaber, legeudstyr og aviser,” siger Loa Dalgaard
Worm, der er sekretariatsleder i FSC Danmark.
Forbrugere vil have mærker
Ifølge Mette Skovgaard Frich, seniorkonsulent ved Retail Institute Scandinavia, går forbrugerne i stigende grad efter bæredygtighed, der er let tilgængelig.
”Mærkningsordninger, som kunderne kan have tillid til, får større og større betydning, fordi det fritager forbrugeren for at skulle google i timevis, før de giver sig i kast med at købe et givent produkt,” siger Mette Skovgaard Frich.
FSC-uge
Uge 14 er udnævnt til særlig FSC-uge, hvor FSC Danmark sammen med en række virksomheder og organisationer slår et slag for FSC-mærkede produkter og vigtigheden af at passe på vores skove.
Se mere på www.fsc.dk/fscugen.
-LA