Forbrugerrådet lægger pres på supermarkeder
Forbrugerrådet vil med sin kampagne, Fair Play i Supermarkedet, have kunderne til at flytte deres indkøb til varer, som er produceret under hensyntagen til arbejdere og miljø.
Ni ud af ti danskere kender ifølge Forbrugerrådet de etiske mærker på fødevarer. Men selv om de fleste kender mærkerne, møder mange dem alt for sjældent i supermarkederne. Kun cirka halvdelen af de forbrugere, som kender mærkerne, møder jævnligt produkter, der er etisk mærkede, på butikshylderne. Det viste en undersøgelse fra Forbrugerrådet tidligere i år.
Samtidig viser en rapport, at det kniber med samfundsansvaret i den europæiske detailhandel. Se en dansk oversættelse af rapporten.
Den enkelte forbruger opfordres ikke alene til at gå efter de etisk mærkede produkter, men også til direkte at sende elektroniske postkort til sit supermarked.
Som et led i kampagnen støtter Forbrugerrådet også dokumentarfilmen ’Blod i Mobilen’, der har premiere i 32 biografer landet over onsdag den 1. september. Den viser, hvordan udvindingen af mineraler til fremstillingen af mobiltelefoner kan være med til at finansiere krige, ødelægge miljøet og skade minearbejdere i Congo.