Formål er godt, men det skal være ægte
Ledelse med formål var det gennemgående tema, da Presidents Summit – med Bill Clinton som det store trækplaster – løb af stablen i København d. 17. april. Et troværdigt formål skal være funderet i virksomhedens originale ’why’, lød det blandt andet.
For den moderne virksomhedsleder er det ikke længere nok, kun at fokusere på profitmaksimering, der skal også være et højere formål med selskabets aktiviteter, ikke mindst i når det kommer til påvirkningerne på det omkringliggende samfund.
Læs også: Ti myter om at drive forretning med 'formål' som kernebegreb
Sådan lød mantraet, da det stort anlagte Presidents Summit blev afviklet i Bella Center i København tirsdag d. 17. april. Under temaet ’Leading with Purpose’ var omkring 3.000 deltagere samlet for at høre om, hvad det egentlig indebærer.
Fra scenen kom otte forskellige talere med deres egne bud på, hvordan en virksomhed, stor som lille, kan tilgå opgaven. Første keynote blev leveret af CEO for den danskbaserede medicinalvirksomhed ALK-Abelló, Carsten Hellmann.
”Det afgørende er, at medarbejderne er engagerede omkring det højere formål. Det kræver noget storytelling fra ledelsens side, som kan skabe den rigtige ramme, og så kræver det noget mod til at lade folk fejle undervejs; fjern frygten for fejl, så kan formålet få lov at udvikle sig”, sagde han.
Men hvordan definerer man det man så det formål, som historiefortællingen skal bygge på? Det afhænger selvfølgelig af, hvilken type virksomhed man driver, og hvilken industri man opererer i, påpegede grundlægger og co-chair for Nike Foundation, Maria Eitel. Derfor må man som leder se tilbage på selskabets rødder.
”Find frem til virksomhedens originale ’why’ for på den måde at afklare, hvordan du og din organisation bedst kan gøre en forskel for flest mulige stakeholders. Og sørg for at huske det lange perspektiv; et formål kommer ikke af sig selv, og det gør opfyldelsen af de mål, man sætter sig på baggrund af sit formål, bestemt heller ikke”, understregede hun.
Er formålet ikke ægte, falder det til jorden
Det budskab blev bakket op af professor i strategi og iværksætteri Costas Markides fra London Business School. Med flere års forskning i ryggen kunne han bekræfte, at virksomheder med et klart formål præsterer bedre over tid.
”Det skyldes at de ansatte bliver mere motiverede, kunder bliver mere loyale og virksomheden får et bedre omdømme”, forklarede han.
”Men det skal være ægte. Formålet skal kunne sælges til folk, både internt og eksternt, og hvis de fornemmer at der ikke er bund i det, du siger som virksomhed, så falder det hele til jorden”, tilføjede han.
En af de virksomheder, der har redefineret deres formål for nylig, er Carlsberg. Selskabets bestyrelsesformand Flemming Besenbacher har selv peget på, at der har været ”… en fornuftig investering at bruge tid og ressourcer på at genfinde virksomhedernes DNA og sikre et klart ’Purpose’, som alle kan genkende.”
På Presidents Summit var bryggerigiganten repræsenteret ved CEO Cees ’t Hart, og han henviste til koncernens bæredygtighedsmål som det ’why’, man har brugt som grundlag for sit formål.
”De her målsætninger giver os en retning og et formål, som er meget motiverende for vores medarbejdere, også selvom vi ikke nødvendigvis ved, hvordan vi opnår dem alle sammen endnu. Men med en fast udstukket kurs er der spillerum til, at vi kan ’learn as we go’ og stadig nå frem til et godt resultat”, sagde han.
Vi må ikke glemme det personlige formål
Konferencens hovedattraktion var den tidligere amerikanske præsident Bill Clinton. Fra scenen skuede han tilbage på såvel sine otte år i Det Hvide Hus (fra 1993 til 2001) som tiden op til og ikke mindst efter, hvor han via sit arbejde i The Clinton Foundation har skabt resultater mange steder i verden, ligesom han gav sit blik på dagens Danmark.
”Jeg har snakket med virksomhedsledere i flere lande, end jeg kan tælle til, og ved at tale til deres formål med at drive forretning, udover bare at tjene penge, er det lykkedes at rejse midler til stribevis af projekter, som har gjort en forskel for nogle af klodens fattigste mennesker. Langt de fleste virksomheder vil jo gerne være med til at gøre verden til et bedre sted, men de vil også gerne vide, hvorfor netop de skal gøre en indsats”, sagde han.
Derudover adresserede han også en afstikker fra eventets tema, som flere af de øvrige talere ligeledes satte ord på, nemlig det mere personlige formål, man som leder har brug for. I den forbindelse fremhævede han den danske/skandinaviske tilgang til arbejdslivsbalance, som noget andre lande kan lære af.
Læs også: Modegiganter lancerer bæredygtighedsagenda for topchefer
”Der er et ofte overset formål med livet, og det er at leve det. Hvis vi glemmer at koble af og bruge tid med vores familier og nærmeste, så mister vi også formålet med at arbejde; så bliver det live to work i stedet for work to live, og det kan ingen være tjent med”, sagde han til stående ovationer.
Næste Presidents Summit finder sted d. 2. oktober.