28.07.2016 | Supply chain
Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler
En ny rapport forudser en pæn stigning i salget af alternative drivlinjer til lastbiler. Ikke kun elektricitet, men også brændselsceller og biobrændstoffer er i spil.
Fremtiden vil byde på flere elektriske lastbiler, mener ny rapport fra analysefirmaet Navigant Research.
I takt med at klimakravene fra lovgivere og samfund vokser, er lastbilbranchen blandt de industrier, der er nødt til at se på alternative løsninger for at sænke sine udledninger af drivhusgasser, en proces, der allerede er i gang flere steder.
Læs også: 2000-hestes ellastbil på vej
I en ny rapport har analysefirmaet Navigant Research undersøgt markedet for teknologier, der kan forbedre effektiviteten og reducere udledninger fra køretøjer i kategorien medium and heavy duty vehicles (MHDVs) og sat tal på det forventede årlige salg frem til 2026.
Rapporten Medium and Heavy Duty Vehicle Technologies forudser, at salget af alternative drivlinjer (powertrains) til MHDVs på verdensplan vil stige fra omkring 347.000 i 2016 til mere end 820.000 i 2026. Alternativerne dækker over både hybrid, plug-in hybrid, elektricitet, naturgas, propan (autogas) og hydrogen-brændselsceller.
Den canadiske virksomhed Mills, der leverer kontorudstyr, er blandt dem, der har taget elektriske lastbiler i mellemstørrelse til sig. En ny rapport forudser, at det vil sprede sig fremtiden. Foto: Flickr/Jason Vanderhill
Flere hjælpemidler til rådighed
”Renere og mere effektive køretøjer vil blive stadigt vigtigere efterhånden som standarderne for udledninger bliver hårdere. Elektrisk fremdrift er den rette løsning for nogen typer køretøjer og anvendelser, men flådemanagers kan også vælge imellem et bredt udvalg af hjælpemidler til chaufføren, der kan optimere både effektivitet og sikkerhed i deres vogne”, siger senior research analyst hos Navigant Research, David Alexander.
Disse hjælpemidler (driver aids) kan blandt andet være biobrændstoffer, aerodynamiske forbedringer, dæk med mindre friktion, letvægtsmaterialer og mere effektive gearings- og motorløsninger, der kan forbedre både brændstofeffektivitet, udledningsniveau og operationel sikkerhed i MHDV’erne.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
Navigant estimerer, at der i dag er omkring 1,2 mia. køretøjer på vejene verden over, og at under 5 procent af disse tilhører MHDV-kategorien. Af disse kører over 94 procent på en konventionel benzin- eller dieselforbrændingsmotor, og derfor repræsenterer de også en stor del af verdens brændstofforbrug.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Fragttrafik på el i byerne kan give markante CO2-reduktioner
Ny CONCITO rapport viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Klimazoner, der fremmer elektrificering af køretøjsparken, er det tiltag, der vurderes at have det største potentiale for CO2-reduktion. Men det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få omstillingen sat i gang.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal samle shippingbranchen om at nå målene i Paris-aftalen
Hvis shipping-industrien skal nå sine klimamål, bliver virksomhederne nødt til at samarbejde, udtaler direktør i D/S Norden.
Supply chain

Danskerne siger ja til lovgivning om virksomhedsansvar
Amnesty skyder ny kampagne for national lovgivning om kædeansvar i gang. Danskerne er ifølge undersøgelse stærkt positive. Den danske regering er nogenlunde med. Men skal man vente på EU-lovgivning eller ej? Og er EU-Kommisionen ved at gøre det lovgivningsprojekt væsentligt sværere for sig selv?
Medarbejder

En femtedel af kvinderne i ingeniør-branchen har oplevet seksuelt krænkende adfærd indenfor det seneste år
Det kalder på handling, mener formanden i ingeniørernes fagforening IDA.
Samfund

London kan skabe 5000 nye jobs, hvis de vælger at genbruge mere og afbrænde mindre, viser undersøgelse
Cirkulær økonomi principper kan skabe tusindvis af nye jobs og sænke forurening, uden at det koster samfundet en masse penge.
Klima, miljø og energi

Europas største Power-to-X-anlæg skal ligge i Esbjerg
Esbjerg bliver centrum for et nyt anlæg, der skal omdanne vindstrøm til CO2-fri gødning og CO2-fri brændstof.