28.07.2016 | Supply chain
Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler
En ny rapport forudser en pæn stigning i salget af alternative drivlinjer til lastbiler. Ikke kun elektricitet, men også brændselsceller og biobrændstoffer er i spil.
Fremtiden vil byde på flere elektriske lastbiler, mener ny rapport fra analysefirmaet Navigant Research.
I takt med at klimakravene fra lovgivere og samfund vokser, er lastbilbranchen blandt de industrier, der er nødt til at se på alternative løsninger for at sænke sine udledninger af drivhusgasser, en proces, der allerede er i gang flere steder.
Læs også: 2000-hestes ellastbil på vej
I en ny rapport har analysefirmaet Navigant Research undersøgt markedet for teknologier, der kan forbedre effektiviteten og reducere udledninger fra køretøjer i kategorien medium and heavy duty vehicles (MHDVs) og sat tal på det forventede årlige salg frem til 2026.
Rapporten Medium and Heavy Duty Vehicle Technologies forudser, at salget af alternative drivlinjer (powertrains) til MHDVs på verdensplan vil stige fra omkring 347.000 i 2016 til mere end 820.000 i 2026. Alternativerne dækker over både hybrid, plug-in hybrid, elektricitet, naturgas, propan (autogas) og hydrogen-brændselsceller.
Den canadiske virksomhed Mills, der leverer kontorudstyr, er blandt dem, der har taget elektriske lastbiler i mellemstørrelse til sig. En ny rapport forudser, at det vil sprede sig fremtiden. Foto: Flickr/Jason Vanderhill
Flere hjælpemidler til rådighed
”Renere og mere effektive køretøjer vil blive stadigt vigtigere efterhånden som standarderne for udledninger bliver hårdere. Elektrisk fremdrift er den rette løsning for nogen typer køretøjer og anvendelser, men flådemanagers kan også vælge imellem et bredt udvalg af hjælpemidler til chaufføren, der kan optimere både effektivitet og sikkerhed i deres vogne”, siger senior research analyst hos Navigant Research, David Alexander.
Disse hjælpemidler (driver aids) kan blandt andet være biobrændstoffer, aerodynamiske forbedringer, dæk med mindre friktion, letvægtsmaterialer og mere effektive gearings- og motorløsninger, der kan forbedre både brændstofeffektivitet, udledningsniveau og operationel sikkerhed i MHDV’erne.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
Navigant estimerer, at der i dag er omkring 1,2 mia. køretøjer på vejene verden over, og at under 5 procent af disse tilhører MHDV-kategorien. Af disse kører over 94 procent på en konventionel benzin- eller dieselforbrændingsmotor, og derfor repræsenterer de også en stor del af verdens brændstofforbrug.
-AK
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Supply chain

Alternativt byggemateriale: Ny teknologi skal erstatte nyopgravet sand og beton med nedrevet beton
Verdens naturlige råstoflagre af sten og sand er under pres, og kan ikke blive ved med at forsyne bygge- og anlægssektorens behov. Derfor er seks byggeaktører gået sammen om at sikre cirkulært producerede råstoffer til nye projekter – blandt andet nedrevet beton fra tidligere byggerier.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.