"Forretningsmodellen skal vendes om, hvis vi skal bekæmpe madspild seriøst"
Både Ikea og Nestlé taler om at gentænke forsyningskæden for fødevarer som et vigtigt skridt i kampen for at nedbringe madspild. Bl.a. handler det om at øge forudsigeligheden, og så skal der sættes ind på adskillige fronter.
Som tidligere omtalt på temaniveau her på CSR.dk, så er madspild ikke alene et stort problem såvel på verdensplan som her i Danmark, det er også en udfordring, som flere og flere virksomheder er ved at få øjnene op for.
På den baggrund inviterede Miljø- og fødevareministeriet i sidste uge en stribe internationale selskaber og organisationer til en session om netop bekæmpelse af madspild, som en del af ministeriets World Food Summit på Christiansborg.
Blandt de første talere var Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp, der adresserede gastronomisektorens rolle i forhold til at give inspiration til nye forretningsmodeller, der sørger for at udnytte ressourcerne bedre og dermed forhindre spild.
Han opfordrede til, at vi alle sammen skal blive bedre til at forudsige vores forbrug af fødevarer lige fra jord til bord.
Gennemsigtighed vil eliminere spild
”Helt grundlæggende kræver det, at den eksisterende forretningsmodel bliver vendt om, hvis vi skal lykkes. I stedet for, at producenterne høster det, de tror forhandlerne vil købe, og butikkerne indkøber det, de tror de kan sælge til kunderne, så processen starte i den anden ende. Hvis vi spiser det, vi laver, tilbereder vi det, som vi opbevarer, opbevarer det, som vi køber, mens detailhandlen køber det, der produceres, og producenterne kun producerer ud fra, hvad landmænd høster, så ville der ikke gå mad til spilde”, sagde han.
En forudsætning for, at det kan lykkes, er ifølge Kernkamp, at aktørerne i fødevareforsyningskæden tager åbenhed og gennemsigtighed til sig på et højere niveau, end vi har set tidligere. Det indebærer også samarbejde mellem konkurrenter på markedet, men det er nødvendigt for at komme problemet til livs, påpegede han.
”Alle dele af fødevareforsyningskæden skal arbejde bedre sammen og informere hinanden bedre for at øge forudsigeligheden. Vi skal alle være gennemsigtige på en måde, vi ikke har set i verden før. Hvis alle led i fødevareforsyningskæden ved præcis, hvad den næste del i kæden vil bruge, ville madspild være en ting fra fortiden”, sagde Michiel Kernkamp, der i øvrigt har blogget på Huffington Post om emnet sammen med Selina Juul.
Indsats på flere områder
En af de virksomheder, der for nylig har sat ind på området, er svenske Ikea, der for et par måneder siden gjorde status for sin Food is Precious-indsats, som inden 2020 skal reducere madspild med 50 procent i alle kædens varehuse.
Selvom de fleste – af indlysende årsager – først og fremmest forbinder Ikea med møbler og andet inventar til hjemmet, så er koncernen også en endog meget stor aktør på restaurationsområdet, med 650 mio. serverede måltider i sine knap 400 varehuse verden over på årsbasis.
Læs også: Ikea klar med køkkenlåger af genbrugsplast og -træ
Derfor er det også en omfattende opgave, selskabet har sat sig for, og af samme årsag er planen også at sætte flere forskellige steder. Dels indfører man et it-system og en vægt, der registrerer mængden af spildt mad, og dermed lader medarbejderne få indsigt i, hvor det er, der produceres for meget mad, og dels ser man bredt på de mange led i kæden inden maden når til restauranterne.
”Vi vil gentænke hele vores supply chain på madområdet, helt fra indkøbsstadiet og frem til, hvordan setuppet omkring serveringerne ser ud. Eksempelvis ser vi bl.a. på portionsstørrelserne i de enkelte restauranter, hvor der er regionale forskelle. I USA er der eksempelvis 15 kødboller i en portion, mens der kun er 12 i Europa, og der kan man justere, fx ved at fortælle folk om mulighederne for mindre størrelser. Her vil vi gerne være informative uden at dømme folk. Så vi vil tage mange forskellige skridt i retning af madbæredygtighed”, sagde adm. direktør for IKEA Food, Michael La Cour, til sessionen, og nævnte i øvrigt hestekødsskandalen fra 2013 som ”et wake-up call” i forhold til, hvordan koncernens fødevareforsyningskæde er skruet sammen – noget man også ændrede på efterfølgende.
Udover ændringerne på de indre linjer, hvor Ikea fokuserer indtil videre, så har man også planer om at introducere en miljøvenlig og nedbrydelig æske, som kunderne kan transportere deres eventuelle overskydende mad fra restauranterne med hjem i. Den såkaldte Treatbox vil blive placeret på bordene i Ikeas restauranter, så kunderne nemt kan tage deres madrester med hjem.
Virksomhedernes ansvar for løsninger, viden og samarbejde
De øvrige talere ved sessionen omfattede bl.a. CEO for ingrediensproducenten Chr. Hansen, Cees de Jong, der pegede på behovet for ”nemme, plug-and-play-løsninger” og det ansvar, virksomhederne har for at levere dem.
I forlængelse heraf pointerede professor og direktør for Oxford Martin Programme on the Future of Food, Charles Godfray, at vi har ”brug for mere viden om spild”, i form af det, han kaldte ”food intelligence”, som både inkluderer virksomheder og forbrugeres behandling af fødevarer med bedst mulig udnyttelse for øje.
Læs også: Wefood redder over 100 tons mad fra madspildsdøden
Endelig argumenterede CEO for UK Waste and Resources Action Programme (WRAP), Marcus Gover, for at det er nødvendigt med et “værdiskifte i forhold, hvad folk køber”, eksempelvis når det kommer til ’grimme grønsager’, og varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Netop holdbarhedsstempler og lign. er noget, der ”kan skabe forvirring”, og hvor retailere har ”et stort ansvar” for at sætte ind og ”skabe samarbejde”.