"Forretningsmodellen skal vendes om, hvis vi skal bekæmpe madspild seriøst"

Både Ikea og Nestlé taler om at gentænke forsyningskæden for fødevarer som et vigtigt skridt i kampen for at nedbringe madspild. Bl.a. handler det om at øge forudsigeligheden, og så skal der sættes ind på adskillige fronter.

CEO for Nestlé Nordic, Michiel Kernkamp, taler på sidste uges World Food Summit på Christiansborg. Foto: Anders Kampmann.

01.09.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

På den baggrund inviterede Miljø- og fødevareministeriet i sidste uge en stribe internationale selskaber og organisationer til en session om netop bekæmpelse af madspild, som en del af ministeriets World Food Summit på Christiansborg.

Blandt de første talere var Nestlés nordiske chef, Michiel Kernkamp, der adresserede gastronomisektorens rolle i forhold til at give inspiration til nye forretningsmodeller, der sørger for at udnytte ressourcerne bedre og dermed forhindre spild.

Han opfordrede til, at vi alle sammen skal blive bedre til at forudsige vores forbrug af fødevarer lige fra jord til bord.

Gennemsigtighed vil eliminere spild
”Helt grundlæggende kræver det, at den eksisterende forretningsmodel bliver vendt om, hvis vi skal lykkes. I stedet for, at producenterne høster det, de tror forhandlerne vil købe, og butikkerne indkøber det, de tror de kan sælge til kunderne, så processen starte i den anden ende. Hvis vi spiser det, vi laver, tilbereder vi det, som vi opbevarer, opbevarer det, som vi køber, mens detailhandlen køber det, der produceres, og producenterne kun producerer ud fra, hvad landmænd høster, så ville der ikke gå mad til spilde”, sagde han.

En forudsætning for, at det kan lykkes, er ifølge Kernkamp, at aktørerne i fødevareforsyningskæden tager åbenhed og gennemsigtighed til sig på et højere niveau, end vi har set tidligere. Det indebærer også samarbejde mellem konkurrenter på markedet, men det er nødvendigt for at komme problemet til livs, påpegede han.

”Alle dele af fødevareforsyningskæden skal arbejde bedre sammen og informere hinanden bedre for at øge forudsigeligheden. Vi skal alle være gennemsigtige på en måde, vi ikke har set i verden før. Hvis alle led i fødevareforsyningskæden ved præcis, hvad den næste del i kæden vil bruge, ville madspild være en ting fra fortiden”, sagde Michiel Kernkamp, der i øvrigt har blogget på Huffington Post om emnet sammen med Selina Juul.

Der skal mindre mad i skraldespanden i Ikea restauranter, der derfor vil gennemgå både forsyningskæde og serveringssetup for at mindske spildet. Foto: Ikea.

Indsats på flere områder
En af de virksomheder, der for nylig har sat ind på området, er svenske Ikea, der for et par måneder siden gjorde status for sin Food is Precious-indsats, som inden 2020 skal reducere madspild med 50 procent i alle kædens varehuse.

Selvom de fleste – af indlysende årsager – først og fremmest forbinder Ikea med møbler og andet inventar til hjemmet, så er koncernen også en endog meget stor aktør på restaurationsområdet, med 650 mio. serverede måltider i sine knap 400 varehuse verden over på årsbasis.

Læs også: Ikea klar med køkkenlåger af genbrugsplast og -træ

Derfor er det også en omfattende opgave, selskabet har sat sig for, og af samme årsag er planen også at sætte flere forskellige steder. Dels indfører man et it-system og en vægt, der registrerer mængden af spildt mad, og dermed lader medarbejderne få indsigt i, hvor det er, der produceres for meget mad, og dels ser man bredt på de mange led i kæden inden maden når til restauranterne.

”Vi vil gentænke hele vores supply chain på madområdet, helt fra indkøbsstadiet og frem til, hvordan setuppet omkring serveringerne ser ud. Eksempelvis ser vi bl.a. på portionsstørrelserne i de enkelte restauranter, hvor der er regionale forskelle. I USA er der eksempelvis 15 kødboller i en portion, mens der kun er 12 i Europa, og der kan man justere, fx ved at fortælle folk om mulighederne for mindre størrelser. Her vil vi gerne være informative uden at dømme folk. Så vi vil tage mange forskellige skridt i retning af madbæredygtighed”, sagde adm. direktør for IKEA Food, Michael La Cour, til sessionen, og nævnte i øvrigt hestekødsskandalen fra 2013 som ”et wake-up call” i forhold til, hvordan koncernens fødevareforsyningskæde er skruet sammen – noget man også ændrede på efterfølgende.

Den såkaldte Treatbox er udviklet af Unilever Food Solutions, REFOOD-mærket og KLS PurePrint af Cradle to Cradle-certificeret, 100 procent bionedbrydelig emballage. Foto: Treatbox.

Udover ændringerne på de indre linjer, hvor Ikea fokuserer indtil videre, så har man også planer om at introducere en miljøvenlig og nedbrydelig æske, som kunderne kan transportere deres eventuelle overskydende mad fra restauranterne med hjem i. Den såkaldte Treatbox vil blive placeret på bordene i Ikeas restauranter, så kunderne nemt kan tage deres madrester med hjem.

Virksomhedernes ansvar for løsninger, viden og samarbejde
De øvrige talere ved sessionen omfattede bl.a. CEO for ingrediensproducenten Chr. Hansen, Cees de Jong, der pegede på behovet for ”nemme, plug-and-play-løsninger” og det ansvar, virksomhederne har for at levere dem.

I forlængelse heraf pointerede professor og direktør for Oxford Martin Programme on the Future of Food, Charles Godfray, at vi har ”brug for mere viden om spild”, i form af det, han kaldte ”food intelligence”, som både inkluderer virksomheder og forbrugeres behandling af fødevarer med bedst mulig udnyttelse for øje.

Læs også: Wefood redder over 100 tons mad fra madspildsdøden

Endelig argumenterede CEO for UK Waste and Resources Action Programme (WRAP), Marcus Gover, for at det er nødvendigt med et “værdiskifte i forhold, hvad folk køber”, eksempelvis når det kommer til ’grimme grønsager’, og varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Netop holdbarhedsstempler og lign. er noget, der ”kan skabe forvirring”, og hvor retailere har ”et stort ansvar” for at sætte ind og ”skabe samarbejde”.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus