Forskere bruger AI til at få viden om bæredygtig kost på Twitter
Med forskning i såkaldt argument mining har et forskerhold fra Københavns Universitet ’udvundet’ nyttig viden om udbredelse af plantebaseret mad.
Hvis man skal have fat i faktuel viden, virker Twitter ikke som det typiske sted at lede. Det er ikke desto mindre her en række forskere sammen med sprogmodeller og kunstig intelligens har undersøgt vores forhold til klimavenlig, plantebaseret mad.
Det skriver Klimamonitor på baggrund af en pressemeddelelse fra Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.
Forskerne har ladt en computer kværne 30.000 tweets om emnet, fordi det kan lade sig gøre at kortlægge folks holdninger på sociale medier, og det kan bruges til at fremme bæredygtighed adfærd.
Læs også: FN-chef beder Elon Musk om at sikre menneskerettigheder på Twitter
Det mener adjunkt på Datalogisk Institut og medforfatter af studiet Daniel Hershcovich:
”Lad os sige, at fødevareministeriet vil lave en ny kampagne, der skal få flere til at spise plantebaseret. Men hvad skal deres hovedbudskaber være? De kan skrive det, de fleste af os i forvejen ved – at en begrænsning af CO2 er godt for klimaet. Men der er mange andre argumenter ud fra kulturelle og sociale skel, som vi ikke engang har tænkt på, som vi kan finde på sociale medier,” siger han ifølge Klimamonitor.
Egne holdninger
Metoden hedder ’argument mining’ – et computerprogram, der bruger en algoritme til at inddele opslagene i forskellige kategorier, som blandt andet viser om tweetet er skrevet ud fra egne oplevelser, henviser til en ekspert, et studie, fakta om emnet, en holdning eller en tro, som forfatteren har.
Læs også: Ekspert kalder video af Mejeriforeningen for vildledende
De mange tweets skal i sidste ende være med til tiltag, der kan skubbe befolkningen i mere bæredygtige retninger.
Og ifølge Daniel Hershcovich viser studiet, at mange tager udgangspunkt i sig selv, når de vil bevise, at bæredygtig mad er godt eller dårligt – uden at der eksempelvis bliver henvist til en forskningsartikel, en ekspert eller en artikel.
- HCL