MKI: Forsvarsministeriet brød OECD’s retningslinjer ved skibsbyggeri
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd kritiserer Forsvarsministeriet for ikke at have foretaget den forventede due diligence i sagen om nordkoreanske tvangsarbejderes deltagelse i at bygge forsvarets krigsskib Lauge Koch.
Det var ikke kun i medierne, at det vakte opsigt, da det sidste år kom frem, at forsvarets nye krigsskib Lauge Koch var blevet bygget med hjælp fra nordkoreanske tvangsarbejdere. Historien fik også Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) til af egen drift at foretage en undersøgelse af Forsvarsministeriets processer for due diligence i forbindelse med indkøbet.
På den baggrund retter MKI i en udtalelse nu kritik af Forsvarsministeriet og konkluderer, at de ikke har udført due diligence i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med indkøbet af Lauge Koch, som de ellers i følge MKI var forpligtet til.
Læs også: Forsvaret levede ikke op til sit ansvar i sag om nordkoreanske tvangsarbejdere
I udtalelsen begrunder MKI deres kritik:
”Det skyldes primært, at Forsvarsministeriet ikke, som en del af den kontrakt, der blev indgået med Karstensens Skibsværft A/S i 2013, har stillet CSR-krav, herunder krav om respekt for menneskerettigheder”, indleder MKI og fortsætter:
”Og at Forsvarsministeriet ikke har foretaget en systematisk vurdering af negative indvirkninger på menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og korruption jf. OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med udnyttelse af optionen eller fulgt op på. Hvorvidt der ville være risici i forhold til negative indvirkninger ved bl.a. leverandørbesøg.”
Det var tilbage i december 2013, at Forsvarsministeriet indgik en kontrakt med virksomheden Karstensens Skibsværft om levering af et inspektionsfartøj. Karstensens Skibsværft anvendte en underleverandør i Polen, Crist Shipyard, til at bygge skibsskroget i perioden maj 2014-april 2015, og det var her, at der gennem underleverandøren Armex blev hyret 45 nordkoreanske tvangsarbejdere til byggeriet. Derfor bemærker MKI også, at det ikke kun er Forsvarsministeriet, der var forpligtet til at udføre risikobaseret due diligence, men også Karstensens Skibsværft.
MKI anbefaler
Hos Forsvarsministeriet pågår der nu et arbejde med at forbedre ministeriets due diligence-indsats, og i den forbindelse kommer MKI også med en række anbefalinger i deres udtalelse:
- At Forsvarsministeriet reviderer sine ledelses- og risikovurderingssystemer med henblik på systematisk at gennemføre sådanne processer, at ministeriet kan leve op til forpligtelsen om due diligence i relation til sine leverandører i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer.
- Forsvarsministeriet bør endvidere sikre, at ministeriets CSR-politik lever op til OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder, særligt for så vidt angår menneske- og arbejdstagerrettigheder.
- Bør stille CSR-krav til sine leverandører og løbende påse at disse krav efterleves.
- Forsvarsministeriet bør forpligte leverandører til at foretage selvevalueringer, som ministeriet kan tage udgangspunkt i med henblik på opfølgningen over for leverandører.
- Anbefaler Forsvarsministeriet at rapportere og kommunikere om dette arbejde om hvilke tiltag, der er gennemført hos leverandører for at forebygge aktuelle og potentielle risici.
- Forsvarsministeriet kan hente inspiration til det fortsatte arbejde i vejledningsmateriale fra FN’s Global Compact, FN og OECD.
Læs også: Jysk rederi fik bygget skib af nordkoreanske tvangsarbejdere
MKI slutter af med at konkludere, at de er forpligtet til at følge op på deres udtalelse efter et år med henblik på, at vurderer om Forsvarsministeriet har efterlevet anbefalingerne. Derfor anmoder de Forsvarsministeriet om senest om et år at redegøre for opfølgningen på ovenstående anbefalinger og for virksomhedens arbejde med at udvikle beslutnings- og risikostyringssystemer, som lever op til OECD-retningslinjernes krav om due diligence.
-JMA