Fra frontløber til bundplads: Lego ramt af Trump-chok?
I deres seneste årsrapport har Lego skåret næsten alle henvisninger til diversitet- og inklusionsarbejde fra. Den markante ændring i kommunikationsstrategi bekymrer eksperter, om end det afgørende bliver, hvorvidt der også kommer ændringer i praksis.
Foto: 123rf.com.
Lego har i årevis positioneret sig som en global frontløber på området for diversitet og inklusion. Men med offentliggørelsen af selskabets seneste års- og bæredygtighedsrapporter er der sket et markant skifte i kommunikationsstrategien.
Hvor emner som LGBTQIA+, diversitet og kønsbalance tidligere fyldte flere sider, er disse nu næsten helt fraværende. Samtidig er kommunikationen omkring kønsbalance nedtonet. Det, der tidligere var et eksplicit mål, omtales nu som en ambition.
Ændringen kommer i en periode med stigende politisk modstand mod Diversity, equity, and inclusion (DEI)-arbejde i USA, hvor Donald Trumps administration har igangsat en målrettet kamp mod sådanne initiativer.
Flere amerikanske virksomheder har allerede tilpasset deres kommunikation, og ifølge Gine Maltha Kampmann, direktør i tænketanken Equalis, kan ændringerne i Legos rapporter tolkes i samme retning.
”Det er svært at læse det som andet end et skifte, der kommer ud af en Trump-administration. Det er et af de mest konkrete tegn på, at det, vi har frygtet, vil komme”, siger hun til Finans.
Det afgørende bliver praksis
Ændringen i Legos sprogbrug vækker bekymring, men ifølge flere eksperter behøver det ikke være ensbetydende med en reel nedprioritering af diversitetsindsatsen.
Kommunikationsstrategier kan justeres for at balancere hensyn på tværs af markeder med høj polarisering, uden at det nødvendigvis ændrer virksomhedens interne praksis.
Professor Winni Johansen fra Aarhus Universitet kalder udviklingen et eksempel på strategisk tvetydighed.
”Virksomheder vil hellere fjerne risikoen og undlade at kommunikere end at markere sig for stærkt,” udtaler hun til Finans og tilføjer, at formuleringer som ambition giver mulighed for fleksibel fortolkning.
Lego selv har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver til Finans, at de løbende opdaterer både rapportering og politikker for at sikre overensstemmelse med gældende krav og interne målsætninger. Hvorvidt det interne arbejde med DEI fortsætter uændret, forholder virksomheden sig ikke direkte til.
- lhs