Frugtkasseleverandør udvider med kaffe

Fresh.Land, der sælger frugt og grønt direkte fra producenten, vil nu også sælge kaffebønner direkte fra kvindelige kaffebønder i Kenya. På den måde sikrer Fresh.Land, at kvinderne får en ordentlig løn og faglig udvikling, så de kan optimere farmene.

Fresh.Land sælger nu også kaffebønner direkte fra kvindelige kaffebønder i Kenya..

18.09.2020

Sponseret

NGUVU

Fresh.Land har indgået samarbejde med den danske kaffeproducent ’NGUVU’, der de seneste år har arbejdet for at forbedre kvindelige kaffebønders levevilkår i Kenya.

”Vi arbejder for at forkorte farmernes vej til forbrugerne og samtidig levere friske og lækre produkter til kunderne. Sammen med NGUVU gør vi det muligt for danske forbrugere at hælde helt nyristede kaffebønner i kaffemaskinerne og samtidig støtte op om de kvindelige kaffebønder i Kenya”, fortæller Mathilde Jakobsen, der sammen med Filipe Leal står bag Fresh.Land.

I øjeblikket er 130 kvinder med i NGUVU’s kaffeinitiativ, der alle er sikret:

  • En ordentlig betaling til tiden – ofte dobbelt så meget som tidligere
  • Træning og faglig udvikling, så de kan optimere kaffefarmene
  • Donation af flere kaffetræer, så de kan øge produktionen af kaffebønner yderligere
  • Donation af vandtanke, så de kan vande kaffetræerne i lange tørkeperioder

Derudover får kvinderne doneret solcellelamper, så de og børnene kan reducere brugen af de sundhedsskadelige petroleumslamper. Kvinderne har også fået deres eget transportmiddel, så de ikke længere skal gå den lange vej til fabrikken med tungt læs på ryggen.

”Jeg er virkelig glad for at slå kræfterne sammen med Fresh.Land, så vi sammen kan styrke endnu flere kvindelige kaffebønder i Kenya. Kvinderne har tidligere været fastholdt i gæld og fattigdom, blandt andet fordi de mange mellemmænd har snuppet fortjenesten af kvindernes hårde arbejde”, fortæller Rune Sandholt, stifter af NGUVU.

Virksomheder støtter op om kvinderne

En række danske virksomheder støtter også op om NGUVU og kvinderne i Kenya, blandt andet SEB, Makio, Hudson, Bespoke og inQvation. Gennem det daglige kaffeforbrug er de med til at styrke de kvindelige kaffebønder, så kvinderne kan skabe en bedre fremtid for dem selv og børnene. 

Læs mere om kaffe til virksomheder.

08.03.2024NGUVU

Sponseret

Kvindernes Kampdag: Kvindelige kaffebønder i Kenya kæmper for bedre vilkår og mod klimaforandringer

22.01.2024NGUVU

Sponseret

Nye træer giver mere end skygge

06.11.2023NGUVU

Sponseret

Kaffevirksomhed styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.10.2023NGUVU

Sponseret

Virksomheder styrker kvindelige kaffebønder i Kenya

04.08.2023NGUVU

Sponseret

Klimaforandringer rammer kaffefarmere

12.06.2023NGUVU

Sponseret

Mød kaffefarmer Miriam