Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

For at gøre det lettere for festivalgæsterne at komme af med deres tomme dåser og flasker har Dansk Retursystem opsat en pantstation på Roskilde Festival, hvor det tager under et minut at få pant for omtrent 90 dåser og flasker. Et lignende pilotprojekt testes lige nu i hele landet.

Ved pantstationen i Roskilde Festivals campingområde vest kan gæsterne aflevere indsamlet pant. Ud over at kunne teste det nye system er hensigten også at højne mængden af indsamlet pant under festivaldagene..

01.07.2016

Katrine L. Zachariassen & Sarah S. Meier, CSR.dk

En stor plastpose med pant sendes ind i systemet, hvorefter pantenhederne tælles og indtægten gøres op..

Kigger man sig i disse dage omkring på campingområderne på Roskilde Festival, er det tydeligt, at der bliver drukket rigtig mange dåseøl og andre våde varer. For at gøre det lettere for de tørstige gæster og festivalens pantsamlere at returnere de mange dåser – og flasker – har Dansk Retursystem i år valgt at opstille en særlig pantstation på festivalens campingområde.

”Det særlige ved pantstationen er, at du kan aflevere mange pantenheder på én gang, og det tager ikke ret lang tid. Hvis man har op til 90 emballager, kan man få dem afleveret på under et minut”, siger Hanne Luke, kommunikationsdirektør i Dansk Retursystem.

Frem for at aflevere én dåse eller flaske ad gangen, som man kender det fra pantautomater i supermarkeder, afleverer man her alle sine flasker og dåser samlet i én pose. Det betyder samtidig, at man slipper for at få fingrene smurt ind i gamle ølsjatter.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

En del af et pilotprojekt
Pantstationen, der er placeret på Festivalens campingområde vest, er specialdesignet til årets festival, men den er inspireret af de 12 pantstationer, som Dansk Retursystem allerede er ved at teste rundt omkring i Danmark. Og at det nye system også skal testet på Roskilde Festival, er der ifølge kommunikationsdirektør Hanne Luke flere gode grunde til.

”Det er godt at teste ting af på festivaler – særligt på Roskilde. Roskilde står i høj grad for innovation, bæredygtighed og genanvendelse, så der passer vores pantstation lige ind. Der er meget emballage på festivalen, og vi vil gerne teste, om det er muligt for festivalgæsterne at få samlet og afleveret noget mere pant, mens de er her”, siger hun.

Festivalgæsterne kan smide enkelte pantflasker eller -dåser i denne pose, som er stillet op foran pantstationen..

Et supplement til det nuværende system
Danskerne er ifølge Hanne Luke allerede gode til at returnere deres pantflasker. Derfor er der heller ikke tale om en erstatning for de traditionelle pantautomater, men i stedet om et supplement, der skal gøre det nemmere og hurtigere for danskerne at returnere store mængder pant på en gang.

”Lige nu oplever vi en historisk høj returprocent, og det vil vi gerne have skal fortsætte. Jo mere man kan hjælpe danskerne i forskellige forbrugssituationer, jo bedre er det”, siger Hanne Luke og forklarer, at planen er, at de nye pantstationer skal indgå i såkaldte knudepunkter, herunder genbrugspladser, i storcentre osv.

Her kan du se, hvordan pantstationerne fungerer (video)

Evaluering ved slutningen af 2016
Ved årets udgang skal pantstationerne evalueres, for det vides endnu ikke, om det nye system er rentabelt.

”Nu bruger vi det her år på at teste; vil danskerne bruge de nye stationer? Vi skal ingen økonomisk fortjeneste have ved det, vi skal ”bare” have det til at løbe rundt”, forklarer Helle Luke, der dog ser lyst på pantstationernes fremtid:

”Det nye system er kommet godt fra start, og antal afleverede pantenheder ligger på over en million for en del af stationerne. Det er svært at sige, hvor det bærer hen, men vi kan se, at folk er glade for dem, når de finder ud af, hvad de kan”, siger hun.

Dansk retursystem har foretaget en mindre forbrugeranalyse, der viser, at 75 procent af forbrugerne kommer tilbage til pantstationerne. Om den nye pantstation er at finde på Roskilde Festival igen til næste år, står dog ikke klart endnu.

En pose fyldt med pant sendes videre i systemet, og det er nu muligt at genanvende emballagen..

”Nu skal vi lige se, om det er noget, der giver mening i en festivalsituation. Er det noget, en festival kan bruge? Det skal vi blive klogere på. Så må vi se, om det ender med en reel løsning, ellers må vi prøve noget andet. Nu har vi jo teknologien”, siger Hanne Luke.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Når flasker og dåser skal indleveres i det nye pansystem, skal det ske i en særlig pantsæk. På årets festival koster sækken seks kroner, som gæsterne får retur igen, når posen plus indhold er leveret i automaten. I stedet for at få udleveret en flaskebon med sin pant bliver pengene fra indleveringen desuden sat ind på bankkontoen inden for ti dage.

I det nye system kan man også aflevere flasker og dåser uden pantmærke – dog uden at få penge for dem. Men når de indleveres bliver de genbrugt til nye flasker og dåser i stedet for at havne i skraldespanden.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København