07.05.2019  |  Klima, miljø og energi

Gør en forskel - ryd op i naturen på World Cleanup Day

Indhold fra partner Hvad er dette?

En dag. En planet. Et mål. Sådan lyder budskabet fra organisationen Lets Do It, der står bag World Cleanup Day – et initiativ som sidste år fjernede 88.500 tons affald fra naturen på verdensplan. En dag om året samles folk over hele verden for at samle affald, og i år er Lidl hovedsponsor for JCI Danmarks aktiviteter på World Cleanup Day. I Danmark er målet at samle min. 3-4 gange så meget affald i forhold til sidste år.

Hvis bare 5% af danskerne, ca. 290.000, rydder én plasticpose op i naturen denne dag, vil det fjerne ca. 5,7 ton plasticaffald – en lille handling, som gør en kæmpe forskel. Så tænk bare hvad det kunne betyde, hvis 5% af hele verdens befolkning samledes om at rydde op i naturen? Det er målet for World Cleanup Day 2019 – en global begivenhed der samler mennesker verden over hvert år, og som i 2018 resulterede i 88.500 ton affald indsamlet – det svarer til vægten af 8.8 Eiffeltårne*.

World Cleanup Day 2019 løber af stablen d. 21. september i hele Danmark med aktiviteter i mindst 10 større danske byer. Indtil videre har Aarhus, Amager, Guldborgsund, Herning, Horsens, Odense, Slagelse, Sønderborg, Thisted og Vejle meldt sig.

I år er det med dagligvarekæden Lidl som hovedsponsor for udviklingsnetværket JCI Danmark, som gennemfører en række aktiviteter på dagen.

I Lidl er man begejstrede for den nye aftale, der tilføjer endnu en aktivitet til kædens omfattende CSR-strategi.

”I Lidl er vi med til at sætte fokus på problematikken om affald i naturen, og vi bidrager dermed til en renere planet for os og vores efterfølgere. Det er vigtigt, at alle tager ansvar for at løse problemet, og det gælder også Lidl som virksomhed. Tilføjelsen af World Cleanup Day til vores CSR-aktiviteter er et godt eksempel på det, vi ønsker at bidrage med i vores bestræbelser på at imødekomme FN’s 17 Verdensmål for en bæredygtig fremtid”, fortæller CEO fra Lidl, Dirk Fust. Han uddyber:

”Derudover støtter vi med vores engagement i World Cleanup Day i høj grad et projekt, der favner bredt i mange dele af verden. Det er fantastisk at kunne skabe fællesskaber, hvor så mange forskellige mennesker kan mødes omkring ønsket om at gøre en forskel for vores fælles fremtid. Vi deltager selv aktivt på dagen, og vi glæder os til at rydde op i naturen sammen med en masse miljøbevidste danskere”.

Lørdag d. 6. april mødtes Lidl med en af de danske aktører i forbindelse med World Cleanup Day, udviklingsnetværket JCI samt en række NGO’er, der støtter projektet, for ved fælles indsats at planlægge den bedst mulige dag oglægge en strategi for at sætte affaldsindsamling på dagsordenen. Målet er at få flest mulige danskere engageret på dagen, enten via en af de arrangerede aktiviteter eller på egen hånd.

Fra begyndelsen i Estland til et globalt projekt

Ideen til World Cleanup Day opstod i Estland i 2008, hvor 50.000 mennesker deltog. I 2018 omfattede projektet 17 millioner frivillige fordelt på 158 lande, og i 2019 håber man på endnu flere deltagere. Helt præcist 5% af verdens befolkning. Samarbejdsaftaler med virksomheder som Lidl er vigtige for at nå det mål:

”World Cleanup Day er tiltænkt som en social begivenhed, der kan samle mennesker om et fælles mål. Men det kræver selvfølgelig, at der skabes opmærksomhed om projektet, og her er vores samarbejde med Lidl guld værd”, siger World Cleanup Day Koordinator, Steen Mølkjær fra JCI Danmark og uddyber:

Lidl viser tydeligt, at de er engagerede i miljø- og samfundsmæssige aktiviteter, og deres støtte er katalysatoren for, at vi kan rulle projektet ud i endnu større grad og i endnu flere byer i år. Vi er meget glade for at byde dem velkommen”.

Steen Mølkjær fortæller endvidere, at man hos JCI Danmark i år har som mål at samle min. 3-4 gange så meget affald som i 2018. Det svarer til min. 10 ton affald.

Også Lidls samarbejdspartner for kædens plastikstrategi, Plastic Change, er engageret i World Cleanup Day. Plastic Change samler informationer om de mange forskellige initiativer på dagen, så danskerne kan se, hvad der sker i deres lokalområde. Og ligesom Lidl ønsker Plastic Change at mobilisere den danske befolkning til at gøre en forskel. Det kan dagligvarekædens beslutning om at blive hovedsponsor for JCI Danmark hjælpe med til:

”World Cleanup Day er et godt eksempel på, hvordan alle kan bidrage i deres hverdag. Og jo flere der bakker op om sagen, desto bedre. Det er derfor meget glædeligt, at Lidl også er med til at skabe fokus på et problem, som vi skal løse i fællesskab”, siger direktør fra Plastic Change, Louise Lerche-Gredal. Hun tilføjer:

”En enkelt oprydningsdag løser ikke vores problem med plastik i naturen, men det skaber en god anledning til at få en dialog i gang om, hvordan vi løser problemet. Vi håber derfor, at endnu flere danskere vil bakke op om initiativet i år og samtidig begynde at tale om løsningerne”.

Lidl sørger for gratis morgenmad og drikke til alle deltagere samt merchandise ved JCI Danmark arrangementerne i Danmark, der foregår i mindst 10 større byer rundt omkring i landet.

Indtil videre er der annonceret World Cleanup Day events i Aarhus, Amager, Guldborgsund, Herning, Horsens, Odense, Slagelse, Sønderborg, Thisted og Vejle.

*www.lokalavisen.dk/nyheder/2018-09-05/-Til-kamp-mod-plastik-Så-meget-betyder-din-hjælp-på-World-Cleanup-Day-3072162.html og facebook.com/worldcleanupday2019

Vil du vide mere om World Cleanup Day og måske deltage på selve dagen?

Læs mere og følg med på:

  • worldcleanupday.org/about
  • facebook.com/WorldCleanupDay2019Danmark
  • plasticchange.dk/world-cleanup-day-2019

Lidl Danmarks plaststrategi

Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:

  • I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment)
  • I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus)
  • I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer
  • Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

Fuldførte og igangværende projekter:

  • Stop af salg af alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet: Sugerør af plastik findes derfor ikke som løssalg i varesortimentet
  • Lidl har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, som er udfaset fra butikkerne i Danmark (Plastikposerne erstattedes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld)
  • Udfasning af drikkebægre, tallerkner, bestik og vatpinde af engangsplast fra begyndelsen af 2019 (artiklerne erstattes af nye produkter af komposterbare og genanvendelige materialer)
  • Lidl arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker. Dette gælder også dobbelt indpakning. Med mindre emballage optager varen mindre plads i lastbilerne under transport til butikkerne, som derved skal køre færre gange for at levere samme mængde varer. Derved udledes mindre CO2 ved transport. Lidl har haft succes med at skære ned på emballagen på følgende produkter:
    • Kaffekapsler
    • Nødder
      • Gennem tests med mindre emballage på Lidls nøddeprodukter, har Lidl reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med ca. 20 %.
    • Formil flydende vaskemiddel
    • Lidl har reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med 25 %, hvilket svarer til en besparelse på 13,5 tons plastik pr år

Læs mere om Lidls overordnede CSR-strategi på: www.lidl.dk/da/ansvarlighed.htm

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere