Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl
Hvordan har kunderne reageret? Hvad siger medarbejderne? Lidl har spurgt både medarbejdere og kunder, og tilbagemeldingerne er positive.
”Choice editing” – hvor man begrænser sine kundernes valgmuligheder for at opnå et givent formål, er og har længe været en lidt varm kartoffel i dagligvarehandlen. Kan man tillade sig det?
Lidl har dog sjældent for alvor rystet på hånden i de spørgsmål. Dagligvarekæden er flere gange gået forrest med at fjerne bestemte varer fra sortimentet. F.eks. udfasningen af buræg, plastikposer og ikke-certificeret fisk.
I maj 2023 annoncerede dagligvarekæden, at man frem mod udgangen af 2028 udfaser al tobak. Initiativet er et godt billede på Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet.
Siden udmeldingen har Lidl udfaset 20 % af tobakssortimentet, åbnet fem tobaksfrie butikker, og snart åbner yderligere ti, når ombygningen af de Aldi-butikker, Lidl har overtaget, er færdig.
Der var flere, som udtrykte skepsis i forbindelse med den beslutning. Børsen skrev f.eks., at det kunne komme til at koste dyrt at udfase tobak, da det er en vare, som angiveligt trækker kunder ind i butikken.
Den bekymring er fire måneder senere imidlertid blevet gjort til skamme.
“Gør vi status på omsætningen her fire måneder efter udmeldingen, så viser den, at vi ikke har tabt kunder, og selv rygere kommer stadig og handler hos os. Vi har tabt omkring 11 % af omsætningen på tobak, men selvom det er mistet omsætning for os, så er det forhåbentlig også den mindre mængde tobak ude i samfundet, hvilket er meget positivt. Samtidig viser en intern undersøgelse, at vores medarbejdere er begejstrede for initiativet, og at de oplever positive tilbagemeldinger fra vores kunder,” fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Medarbejdere bakker op om initiativet
I undersøgelsen, som viceindkøbsdirektøren nævner, har Lidl spurgt sine medarbejdere om deres oplevelse og holdning til udfasningen af tobak i Lidl.
Resultatet er, at størstedelen af de ansatte er positive overfor beslutningen om at stoppe med at sælge tobak.
En af dem er Kim Holm Jensen, butikschef i den første tobaksfri Lidl i Danmark, nemlig på Skagensvej 100 i Hjørring.
“Jeg er vildt stolt af at være butikschef i vores første tobaksfrie butik. Jeg synes, at det er godt og ikke mindst meget meningsfuldt at være en del af en dagligvarekæde, som skærper tilgængeligheden af tobak og dermed gør noget godt for hele samfundet. Jeg synes, at kunderne har taget godt imod initiativet, og jeg vil faktisk sige, at vi ikke har haft andet end positive tilbagemeldinger”.
En del af en større indsats for røgfri fremtid
Lidls beslutning om at trække tobak ud af sortimentet er ikke hevet ud den blå luft. Det er en konkret handling, der viser Lidls opbakning til partnerskabet Røgfri Fremtid, som Lidl har været en del af siden 20xx.
Partnerskabet arbejder for en røgfri generation i 2030 og har netop rundet 300 partnere. For at nå målet, er der dog ikke kun behov for dialog, men også handlinger, mener Khalil Taleb:
"Vi kan se, at på trods af prisstigninger og neutrale cigaretpakker, så er antallet af rygere i Danmark ikke faldet siden 2020. Så hvis vi skal lykkes med at mindske antallet af unge rygere, er vi nødt til også at kigge på tilgængeligheden - det er uomtvisteligt. Vi håber derfor, at politikerne vil kigge på tilgængelighed, når de diskuterer forebyggelse," siger han.
Og netop tilgængeligheden er et fokusområde for Kræftens Bekæmpelse, der står bag Røgfri Fremtid sammen med Trygfonden.
”Vi synes, Lidls initiativ er et kæmpe skridt i retningen mod at skabe en røgfri fremtid. Vi kan kun opfordre til, at Lidls kollegaer i branchen følger trop. Tilgængelighed er afgørende i forhold til at sørge for, at børn og unge ikke begynder at ryge eller bruge nikotinprodukter,” siger Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.