Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost
Dansk Vegetarisk Forening har for andet år i træk kåret Lidl til Årets plantebaserede discount-supermarked. ”En bevidst strategi” kalder Lidls indkøbsdirektør indsatsen.
”Plantebaserede fødevarer er fremtiden. Der hersker ingen tvivl om, at en mere planterig kost ... er med til at nedbringe klimaaftrykket.”
Sådan skriver Fødevareministeriet på sin hjemmeside i omtalen af verdens første nationale handlingsplan for plantebaserede fødevarer, der blev lanceret i oktober måned i år.
Handlingsplanen fremhæver bl.a. detailhandlen som en central aktør i at flytte danskernes forbrug fra kød til planter, men overlader det i øvrigt til branchen selv at finde ud af hvordan.
Differentierede priser og størst udvalg
Lidl arbejder bevidst på at levere et svar, og denne indsats har givet pote, i form af to års udnævnelse til ”Årets plantebaserede discountsupermarked”.
Kåringen foretages af Dansk Vegetarisk Forening, på baggrund af foreningens årlige undersøgelse af 12 supermarkeder, hvor de bedømmes ud fra 122 parametre. I begrundelsen for at kåre Lidl som bedst i discountkategorien fremhævede foreningen faktorer som:
- differentierede priser på de plantebaserede produkter,
- andelen af plantebaserede kødalternativer
- placeringen af de plantebaserede produkter ved siden af de animalske produkter, så det er nemt for forbrugerne at træffe et mere klimavenligt valg.
Undersøgelsen pegede dog også på, at andelen af økologi stadig kan blive højere.
Resultat af en bevidst strategi
Indkøbsdirektør hos Lidl, Maria Lovecchio, er stolt over, at Lidl for andet år i træk vinder prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked:
"Jeg er meget glad og stolt over prisen. Den er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere, hvilket også er et klart billede på, at vi ønsker at fortsætte med at udvide dette fokus,” fortæller Maria Lovecchio og fortsætter:
“Vores mange dygtige kollegaer arbejder hver dag hårdt og kontinuerligt for at udvide vores veganske og vegetariske sortiment, så vi kan imødekomme kundernes efterspørgsel efter plantebaserede alternativer. Derfor er det fantastisk med denne anerkendelse fra Dansk Vegetarisk Forening af vores hårde arbejde.”
Lidl har i dag flere end 70 vegetariske eller veganske alternativer i sit sortiment. I arbejdet med udviklingen af sortimentet kigger dagligvarekæden både nationalt og internationalt for at finde inspiration til nye varer. Lige nu arbejder Lidl blandt andet på at få en vegansk ”fraiche”, vegansk snackpølse, veganske færdigretter fx bolognese og carbonara, økologisk tofu samt veganske grillpølser til sommersæsonen 2024.
Stærkt stigende efterspørgsel
Det er ikke kun muligheden for at bidrage til den grønne omstilling, der motiverer Lidls fokus på plantebaseret kost. Markedskræfterne trækker nemlig i samme retning.
I en undersøgelse fra Coop Analyse og Dansk Vegetarisk Forening fra 2023 angiver 66 % af danskerne i alderen 18-74 år og 76 % af de unge mellem 18 og 34 år, at de ønsker at spise mindre kød, og at 40 % af danskerne havde i 2022 mindst en kødfri dag om ugen.
Allerede nu spiser 20 % af danskerne, svarende til mere end 1 million danskere, overvejende eller helt vegetarisk, en stigning fra 12 % i 2018 og kun knap 4 % i 2010. Blandt de unge mellem 18 og 34 år, er det hele 36 %, som spiser fleksitarisk eller helt vegetarisk sammenlignet med 18 % i 2018.
Disse faktorer gør det essentielt for dagligvarekæder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter, og det er der efterhånden mange, som har. Men Lidl har altså det allerbedste blandt discountkæderne