Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder
Producenter og forhandlere er nødt til at samarbejde om at gøre det lettere for forbrugerne at vælge ansvarligt producerede produkter. Lidl går i stor stil efter mærkningsordninger og forhandler f.eks. kun Fairtrade-certificeret pladechokolade i fast sortiment fra egne mærker på hylderne.
Flere undersøgelser af forbrugeres forhold til bæredygtighed og klima viser, at selvom de fleste gerne vil gøre noget aktivt gennem deres indkøb, er de noget forvirrede ift., hvordan og hvad de kan gøre. Bl.a. fordi man kan komme i tvivl om troværdigheden af de mange fortællinger om bæredygtighed, som i disse år bliver bragt til torvs.
Vil hjælpe kunderne
Hos dagligvarekæden Lidl vælger man at imødekomme kundernes tvivl ved brug af anerkendte certificeringsordninger. Lidls sortiment omfatter flere end 4.000 produkter og hvoraf mange har en eller anden form for bæredygtighedscertificering.
Det gælder bl.a. bæredygtig kaffe, fisk og skaldyr fra bæredygtige fiskerier, Fairtrade-certificerede fødevarer og produkter, der ikke skader biodiversitet og økologisk landanvendelse. I Lidl Danmark bidrager kendte mærker som Svanemærket, Astma-Allergimærket og Ø-mærket fra forskellige fonde og miljøorganisationer til gennemsigtighed og troværdighed. Hertil kommer Lidls egne bæredygtige mærker i Danmark, bl.a. Fairglobe, Bio-Organic og Vemondo.
Fair chokoladebar hos Lidl
Danskerne elsker chokolade, som ofte ryger i indkøbsvognen, når vi skal mødes med familien eller skal have en hyggelig aften. Men det kan være vanskeligt at finde frem til, om ens chokolade er ansvarligt produceret, både når det gælder hensyn til mennesker og miljø.
Det ønsker Lidl at ændre bl.a. med sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, Way-to-Go!.
Kakaoen i chokoladebaren, som pt. findes i alle landets 138 Lidl-butikker i varianterne havsalt-karamel og kokos-pekan, er købt fra bæredygtig dyrkning fra små landbrug i Kuapa Kokoo i Ghana og er Fairtrade-certificeret.
Samtidig bidrager Way to Go! til Fairtrade Premium. Et ekstra tillæg til kakaobønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.
”Vores kunder ønsker i stigende grad, at deres indkøb kan ske med god samvittighed. Den måde, vi bedst kan imødekomme dette ønske, er ved at samarbejde med troværdige certificeringspartnere. Det giver ro hos vores kunder, som lettere kan købe ind i overensstemmelse med deres ønske om at gøre noget aktivt for bæredygtighed,”siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Masser af Fairtrade-chokolade på hylderne
En af Lidls foretrukne samarbejdspartner er Fairtrademærket, en international mærkningsordning, der arbejder for at sikre bedre løn og ordentlige arbejdsforhold for verdens udsatte bønder og arbejdere. Køber man et Fairtrademærket produkt kan man være sikker på, at de er produceret med hensyn til miljø og ordentlige arbejdsforhold og betaling af bønderne, der har dyrket råvaren.
Lidls gode erfaringer med Fairtrademærket har bl.a. ført til, at kæden siden sommeren 2022 udelukkende har Fairtrade-certificeret pladechokolade i fast sortiment fra egne mærker på hylderne. En beslutning som giver forbrugerne mere end 30 certificerede chokoladeprodukter at vælge mellem. Heriblandt også Lidls egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’.
I 2022 har Lidl taget skridtet videre og sørger nu for at medarbejdernes arbejdstøj er produceret af 100% fairtrade-certificeret bomuld.
”70% af verdens fødevareproduktion sker i små, familieejede landbrug. Udfordringerne i produktionen af mange fødevarer og tekstiler er store, og derfor gør det en stor forskel for bønderne, når de sælger deres produktion på Fairtrade-vilkår. Når virksomheder som Lidl kontinuerligt træffer strategiske beslutninger, der bakker op om Fairtrades principper og certificeringsordninger, gør det både en konkret forskel for bønderne og er med til at synliggøre over for andre virksomheder, at dette er vejen frem,” siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.