Nyt undervisningsforløb skal inspirere folkeskoleelever til at lave mad med madspildsvarer

Skoler kan nu kvit og frit melde sig ind i kampen mod madspild, hvis de vælger at gøre brug af nyt undervisningsmateriale fra Lidl, Too Good to Go og Madkulturen.

En tredjedel af danske børn og unges i det seneste år har foreslået ændringer hjemme for at leve mere miljø- og klimavenligt. Og 40 procent af de unge peger på reduktion af madspild som et område, hvor man med fordel kan sætte ind over for klimaet. Det kunne man se i en nylig undersøgelse af børn og unges forhold til mad.

De unges engagement i klimaindsatsen derhjemme sker, på trods af at samme undersøgelse viser, at børn og unges klimainteresse er næsten halveret sammenlignet med 2020.


Lidl fortsætter indsatsen uden for butikkerne
At børn og unge på en gang måske er lidt klimatrætte, men samtidig ser madspild som et vigtigt indsatsområde rummer et tydeligt potentiale. Det griber Madkulturen, Too Good To Go og Lidl ved at introducere et nyt, gratis undervisningsforløb til brug i faget madkundskab.

Jens Stratmann - CEO - Lidl Danmark.



"Vi kæmper for at mindske madspild i alle vores butikker, men vi vil gerne gøre endnu mere for, at danskerne bliver klogere på, hvordan de kan mindske madspildet hjemme i husholdningen. Derfor er jeg meget stolt af, at vi i samarbejde med Madkulturen og Too Good To Go har udarbejdet undervisningsmateriale, som kan sprede viden og inspirere folkeskoleelever til at gå i køkkenet og arbejde med overskudsråvarer både i skolen og derhjemme,” siger Jens Stratmann, der er administrerende direktør i Lidl Danmark.  

Konkrete værktøjer til mere kreativitet i madlavningen
Madspild er er stadig et stort miljø- og ressourceproblem i Danmark. Hvert år går 814.000 tons spiselige fødevarer til spilde i Danmark, svarende til, at vi smider mad ud for omkring 8,6 milliarder kroner.

Især blandt børnefamilier er det en udfordring at få brugt alle indkøbte madvarer, og hele 70 procent indrømmer, at de kunne gøre mere for at mindske madspild

For at mere af denne mad finder vej til tallerkener i stedet for skraldespande, skal det nye forløb ”Smag på overskuddet, udstyre eleverne med viden og færdigheder, så de kan skabe velsmagende retter med nogle af de fødevarer, der ellers ofte går til spilde: f.eks. frugt og grønt, brød og mejeriprodukter.

Det skal ske ved, at undervisningen giver de unge konkrete værktøjer til at arbejde med deres kreativitet og smagssanser og eksperimentere med fødevarerne. For det er ifølge Madkulturen netop manglen på kreativitet, der får folk til at købe nye varer ind i stedet for at bruge rester og varer, der allerede er i køleskabet.
 
Stor interesse fra skolerne – og gaver fra Lidl til de hurtige
Undervisningsforløbet er gratis for danske folkeskoler og består af tre undervisningsgange med tilhørende videoer, materiale samt en lærervejledning, der er udviklet i tæt samarbejde mellem de tre parter bag. 

Der blev åbnet for tilmeldinger til undervisningsforløbet i slutningen af juni, og siden da har 273 folkeskolelærere fra 154 forskellige folkeskoler allerede tilmeldt deres madkundskabsklasser (pr. 18.10.23). Det er stadig muligt at tilmelde sig her, hvor du også kan læse mere.

For at opmuntre til tilmelding og dermed i kampen om at reducere madspild har Lidl sendt gratis tilsmagningskit ud til de første 50 tilmeldte klasser. Tilsmagningskittet består af smagsgivende basisråvarer såsom honning, valnødder, oliven og æbleeddike samt vouchers til at hente varer, som matcher den enkelte undervisningsgang, i den lokale Lidl-butik.

01.12.2023Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

30.10.2023Lidl Danmark

Sponseret

Nyt undervisningsforløb skal inspirere folkeskoleelever til at lave mad med madspildsvarer

25.09.2023Lidl Danmark

Sponseret

Medarbejdere og kunder bakker op om udfasning af tobak i Lidl

06.12.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl og Hjernesagen: sammen om både hverdag og fest

31.10.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl certificerer varer til glæde for kunder og bønder

12.09.2022Lidl Danmark

Sponseret

Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day