G1 - God forretningsskik (Governance)
Bliv klogere på, hvordan du skal rapportere på G1 - God forretningsskik (governance)
Virksomheder, der er omfattet af CSRD, skal rapportere på en række fælles europæiske standarder. En af disse standarder er "God forretningsskik" (Governance). Denne omhandler virksomheders håndtering af emner som korruption, bestikkelse, dyrevelfærd, beskyttelse af whistleblowere og betalingspraksis. Rapporteringen på emnet skal inkludere beskrivelser af virksomhedernes struktur og ansvar, ledende organers ekspertise samt bestyrelsesmedlemmers og andre interessenters roller.
I denne artikel gør vi klogere på, hvad denne standard indebærer og omfatter.
Teknisk opbygning af Governance
God forretningsskik er en vigtig del af CSRD og består af seks oplysningskrav, der omfatter flere underliggende datapunkter. Disse krav inkluderer både narrative beskrivelser og kvantitative målepunkter. Virksomheder skal rapportere om deres politikker og procedurer for at sikre etisk forretningspraksis, herunder:
- Politikker for god forretningsskik og virksomhedskultur: Beskrivelse af virksomhedens politikker og initiativer, der fremmer en etisk forretningskultur.
- Forvaltning af forbindelser med leverandører: Specifikt fokus på betalingspraksis til små og mellemstore virksomheder.
- Forebyggelse og afsløring af korruption og bestikkelse: Beskrivelse af de tiltag, virksomheden har implementeret for at forebygge og opdage korruption og bestikkelse.
- Tilfælde af korruption eller bestikkelse: Rapportering af dokumenterede tilfælde af korruption eller bestikkelse og de trufne foranstaltninger.
- Politisk indflydelse og lobbyvirksomhed: Oplysninger om aktiviteter og udgifter i forbindelse med politisk indflydelse og lobbyisme.
- Betalingspraksis: Oplysninger om betalingspraksis, herunder standardkontraktbetingelser og rettidighed.
Der er ingen indfasningsmuligheder for standarden for god forretningsskik. Virksomhederne skal opfylde rapporteringskravene fuldt ud fra første rapporteringsår. Dette understreger vigtigheden af at have etablerede procedurer og politikker på plads.
To virksomheder, der skal rapportere på Governance
Kompleksiteten i bæredygtighedsrapporten er stor, og det kan derfor være en udfordring at sætte sig ind i en hel standard på én gang. Derfor har vi lavet nogle eksempler, som viser hvordan behandlingen af oplysningskravene kunne håndteres i to fiktive virksomheder. Det er tjenestevirksomheden Frisør A/S og produktionsvirksomheden Stål A/S.
Tjenestevirksomheden Frisør A/S:
Frisør A/S bruger mange kosmetiske produkter i deres saloner og ønsker at være forgænger for dyrevelfærd i forbindelse med, hvilke produkter de bruger og sælger. Det gør, at dyrevelfærd er et væsentligt emne for dem, og de skal derfor rapportere på politikker på emnet. Dette kan illustreres med det nedenstående eksempel.
Frisør A/S har en politik for beskyttelse af dyrevelfærd, som rummer, at de ikke anvender kosmetik, der er testet på dyr. I deres webshop, hvor de sælger nogle af deres hårprodukter, er der også angivet, hvilke certificeringer produkterne har, som verificerer, at produkterne ikke er blevet testet på dyr.
Produktionsvirksomheden Stål A/S
Stål A/S er bekendt med, at der i deres branche har været tilfælde af bestikkelse og korruption. Det vil de forsøge at forebygge for deres virksomhed, og derfor har de indført uddannelse for medarbejderne i bekæmpelse af korruption og bestikkelse, samtidig har de indført en whistleblowerordning.
Disse tiltag omfatter konkret:
- Uddannelse af medarbejdere i bekæmpelse af korruption og bestikkelse: Stål A/S uddanner alle medarbejdere i etik og compliance. Uddannelsen omfatter klasseundervisning, e-learning og workshops. Risikofunktioner får 10 timer årligt, ledere får 5 timer årligt, og øvrige medarbejdere får 2 timer årligt.
- Beskyttelse af whistleblowere: Stål A/S har etableret en anonym whistleblowerordning, hvor medarbejdere kan rapportere uetisk adfærd uden frygt for repressalier. Virksomheden har en dedikeret hotline og en online portal til rapportering, som bliver håndteret af en tredjepart.
Tag fat i BDO, og hør hvordan vi kan hjælpe jer med at sikre fyldestgørende rapportering.