Genanvendelse må ikke blive eneste løsning på plastikproblematikken
Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning på plastikproblematikken, mener direktøren i Plastic Change.
Plastikproblematikken kan være umulig at finde rundt i for forbrugeren, der bliver bombarderet med informationer om genanvendelse, genbrug og bioplast.
Soundvenue har talt med Anne Aittomaki, der er Strategisk Direktør i den danske NGO Plastic Change, som kæmper for en verden uden plastikforurening, for at blive klogere på problematikken.
Budskabet fra Anne Aittomaki er ret tydeligt: Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning. En emballage skal designes, så den kan genbruges mange, mange gange. Med andre ord mener hun, at vi skal gøre op med engangsemballage generelt.
Et eksempel på den tankegang kunne f.eks. være det nystartede danske firma Kleen Hub, som i samarbejde med et udvalg af københavnske restauranter og cafeer tilbyder aluminiumsemballage og -kopper til takeaway-mad og -kaffe. Man låner emballagen og har så ti dage til at aflevere den tilbage til den samme eller en af de andre deltagende steder.
Læs også: Innovativt alternativ til take-away engangsemballage
”Kleen Hubs system har man haft i Bern i Schweiz de seneste fem år. De har flere end 1.000 restauranter med i systemet og har designet seks standardskåle, som alle restauranterne bruger. De er lavet i plastik. Det handler om lethed, hvordan de kan stables og så videre. Det system sparer dagligt 60.000 engangsplastikemballager fra at blive til affald, hvilket svarer til 1.000 fyldte skraldespande, dagligt”, fortæller Anne Aittomaki.
Lignende eksempel kan findes hos Coca-Cola, der på det brasilianske marked har lavet en vaskbar flaske, hvilket man også havde på det danske marked i 80’erne og 90’erne. Sidenhen har den billigere engangsflaske overtaget markedet – dog langt fra til fordel for miljøet. Vi skal tilbage til flasker, der kan genbruges.
Anne Aittomaki mener, at det er bizart, at man i Danmark har genanvendelsesmål for plastik, men man har ingen reduktions- eller genbrugsmål – som man ser det i f.eks. Frankrig.
Langt hen ad vejen vil forbrugeren kunne være med til at drive udvikling over i genbrug fremfor genanvendelse.
”Hvis vi får forbrugerne med på genbrugsbølgen, så skal industrien nok få øjnene op for det”, afslutter Anne Aittomaki.
- MTN