Genanvendelse må ikke blive eneste løsning på plastikproblematikken

Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning på plastikproblematikken, mener direktøren i Plastic Change.

30.03.2021

CSR.dk

Plastikproblematikken kan være umulig at finde rundt i for forbrugeren, der bliver bombarderet med informationer om genanvendelse, genbrug og bioplast.

Soundvenue har talt med Anne Aittomaki, der er Strategisk Direktør i den danske NGO Plastic Change, som kæmper for en verden uden plastikforurening, for at blive klogere på problematikken.

Budskabet fra Anne Aittomaki er ret tydeligt: Vi skal genbruge vores emballage i langt højere grad, i stedet for at se genanvendelse som den eneste løsning. En emballage skal designes, så den kan genbruges mange, mange gange. Med andre ord mener hun, at vi skal gøre op med engangsemballage generelt.

Et eksempel på den tankegang kunne f.eks. være det nystartede danske firma Kleen Hub, som i samarbejde med et udvalg af københavnske restauranter og cafeer tilbyder aluminiumsemballage og -kopper til takeaway-mad og -kaffe. Man låner emballagen og har så ti dage til at aflevere den tilbage til den samme eller en af de andre deltagende steder.

Læs også: Innovativt alternativ til take-away engangsemballage

”Kleen Hubs system har man haft i Bern i Schweiz de seneste fem år. De har flere end 1.000 restauranter med i systemet og har designet seks standardskåle, som alle restauranterne bruger. De er lavet i plastik. Det handler om lethed, hvordan de kan stables og så videre. Det system sparer dagligt 60.000 engangsplastikemballager fra at blive til affald, hvilket svarer til 1.000 fyldte skraldespande, dagligt”, fortæller Anne Aittomaki.

Lignende eksempel kan findes hos Coca-Cola, der på det brasilianske marked har lavet en vaskbar flaske, hvilket man også  havde på det danske marked i 80’erne og 90’erne. Sidenhen har den billigere engangsflaske overtaget markedet – dog langt fra til fordel for miljøet. Vi skal tilbage til flasker, der kan genbruges. 

Anne Aittomaki mener, at det er bizart, at man i Danmark har genanvendelsesmål for plastik, men man har ingen reduktions- eller genbrugsmål – som man ser det i f.eks. Frankrig.

Langt hen ad vejen vil forbrugeren kunne være med til at drive udvikling over i genbrug fremfor genanvendelse.

”Hvis vi får forbrugerne med på genbrugsbølgen, så skal industrien nok få øjnene op for det”, afslutter Anne Aittomaki.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus