Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen
Fremtidens ledere vil gerne deltage i samtalen om grøn omstilling, men har svært ved at få deres ledelser til at lytte. KPMG reagerer med nyt internt initiativ, som måske kan hjælpe.
Resultater fra en global KPMG undersøgelse blandt unge professionelle viser, at de adspurgte har en voksende appetit på at være med i samtalen om den grønne omstilling, men at det samtidig er svært at komme igennem til ledelsen.
KPMG har’ netop gennemført en undersøgelse, der bad 363 unge professionelle i alderen fra 18 til 24 fra 38 forskellige lande om at give et øjebliksbillede på klimaindsatsen i de virksomheder, de arbejder i.
Læs også: Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere
Kun 28 procent af de adspurgte føler sig hørt på ledelsesniveau, når der tales om ESG og grøn omstilling. 95 procent ønsker sig mere indflydelse i beslutningerne omkring bæredygtighed i virksomheden. Bl.a. fordi 81 procent mener at den private sektor spiller en central rolle i at få den grønne omstilling til at lykkes.
KPMG tager selv medicinen
I KPMG Danmark har man valgt at gøre noget ved fremtidens lederes ønske om involvering. De har således etableret et nyt initiativ, der både skal give de bedste forudsætninger for ESG-rådgivningen og samtidig mobilisere de yngre generationer. KPMG har valgt navnet “ESG Sounding Board". Det skal agere som en slags interne tænketank, der skal levere nye perspektiver på forretning, strategi og vejen frem i arbejdet med ESG. CEO og Senior Partner Mads Raahede i KPMG Danmark har iværksat initiativet.
”ESG Sounding Board er består af et bredt udvalg af vores dygtigste og mest passionerede yngre mennesker og initiativet er sat i verden for at inspirere og rådgive de øverste niveauer i forretningen. Deres opgave er at sørge for at vi ikke misser noget i vores arbejde med ESG. Noget, der virker indlysende med yngre øjne, kan måske være sværere at se med traditionelle briller på,” siger Mads Raahede.
Handler om fremtidssikring
Undersøgelsen er gennemført af netværket Leaders 2050, som er KPMG's professionelle netværk for fremtidige ledere, der har interesse for Net Zero, bæredygtig vækst og grøn omstilling, samtidig med fokus på mangfoldighed og inklusion. Netværkets mission er at udruste den næste generation med de færdigheder, netværk og formål, der er nødvendige for at lykkes med fremtidens klimamål.
Læs også: Virksomheder kan sagtens arbejde for mindre ulighed
”Resultaterne viser tydeligt, at unge mennesker over hele verden brænder for rejsen mod bæredygtighed og Net Zero, men de føler sig ikke nødvendigvis hørt, når beslutningerne træffes. Og det på trods af, at beslutningerne rækker ind i deres fremtid. Organisationer, der ønsker at udvikle bæredygtige forretningsstrategier, bør se tage synspunkterne fra de yngre generationer alvorligt, for at fremtidssikre deres tilgang,” siger Charlotte Dorrington, der er manager i Transformation and Sustainability Advisory i KPMG Danmark, og som oprindeligt startede Leaders 2050 i Storbritannien.
- EHS