Google donerer til dansk supply chain-projekt
Google Digital News Initiative har tildelt medieNGO’en Danwatch 50.000 euro til udvikling af projektet Open Supply Chain, der skal kortlægge produkters vej fra produktionsland til forbrugere.
Selvom gennemsigtighed i forsyningskæden er et emne, der får mere og mere opmærksomhed i en lang række brancher og industrier, så er det stadig et område, der er svært tilgængeligt, ikke mindst for den almindelige forbruger.
Læs også: Intel sigter efter konfliktfri forsyningskæde i 2016
Det vil den danske NGO Danwatch, der er et uafhængigt medie- og researchcenter med fokus på undersøgende journalistik, gerne gøre sit til at lave om på. Derfor han organisationen siden 2007 indsamlet store mængder data om produktionsforhold i alt fra fødevarer, tekstil og IT til udvinding af sjældne mineraler. Data, der med Danwatchs egne ord ”… bør være tilgængelige for forbrugere og andre journalister, der kan bidrage med ny viden.”
På den baggrund ansøgte man tidligere i år om midler fra Googles Digital News Initiative (DNI), og det har nu resulteret i en donation på €50.000 (knap 375.000 kr.) til det videre arbejde med projektet, der er blevet døbt Open Supply Chain.
Om Google DNI
I april 2015 søsatte Google DNI som et ”… samarbejde, der skal inspirere til nytænkning og give europæiske nyhedsorganisationer i alle størrelser rum til at prøve noget nyt og skabe journalistik i høj kvalitet gennem teknologi og innovation.”
I alt har Google hældt 150 mio. euro (godt 1,1 mia. kr.) i fonden, hvoraf de 27,3 mio. er blevet uddelt indtil videre. Danwatch er hidtil den eneste danske organisation, der har modtaget støtte.
Kilde: Google Europe Blog
Open source-platform
”Vi er stolte over at være en del af Googles Digital News Initiative, hvis formål er at støtte journalistik af høj kvalitet såvel som innovativ journalistik. Det er klart, at et samarbejde med Digital News Initiative giver helt nye muligheder for Danwatchs journalistisk”, siger organisationens direktør, Jesper Nymark, i en pressemeddelelse.
Danwatch har som medie specialiseret sig i kortlægning og dokumentation af handelsstrømme og forsyningskæder. Men selv for erfarne journalister er disse processer er komplekse og tidskrævende.
“I takt med at kompleksiteten for produkters varekæder forøges, opstår der et større behov for mere gennemsigtighed, som forhåbentlig vil motivere krav om bæredygtig produktion. Den gennemsigtighed vil vi gerne effektivisere med det nye ‘Open Supply Chain’-projekt”, siger Jesper Nymark.
Læs også: Rapportering: Mere vil ha’ mere
Konkret vil Danwatch bruge midlerne fra Google til at udvikle en prototype på en platform, der skal bestå af et interaktivt kort, hvor man som forbruger kan klikke på et produkt og følge dets vej – inkl. fx krænkelser af menneskerettigheder eller miljøpåvirkning i produktionen – fra råvare til supermarkedshylde. Platformen skal være open source, dvs. med et datagrundlag, der er tilgængeligt for alle interesserede.
-AK