Google topper igen på CSR-omdømmet
Reputation Institute har udgivet sin årlige liste over de bedste virksomheder i verden bedømt på CSR-omdømme, og Google indtager 1. pladsen for andet år i træk. Lego fastholder sin placering som nr. 6.
Selvom hensynet til miljøet, medarbejderne, det omkringliggende samfund osv. ofte udadtil er de væsentligste motivationsfaktorer, så vil de færreste virksomheder nok benægte at image, brand og omdømme ligeledes er en overordentlig stor driver for at arbejde med CSR.
Læs også: Lego vil bruge 1 milliard kroner på at få bæredygtige klodser
Med det udgangspunkt har konsulentfirmaet Reputation Institute endnu en gang udgivet sin årlige CSR Global RepTrak® 100-rapport, der som navnet antyder er en opgørelse over, hvordan 100 af de allerstørste virksomheder i verden bliver opfattet blandt befolkningerne i en række lande globen rundt.
I år toppes listen igen og endda ganske klart af Google, der også indtog 1. pladsen sidste år. Den amerikanske softwaregigant scorer således højt på alle parametre, og fremhæves især for sin energistrategi (virksomheden har været CO2-neutral siden 2007) og som det sted, allerflest ad de adspurgte gerne ville arbejde.
Lego stadig nr. 6
Resten af top fem udgøres i nævnte rækkefølge af BMW, Disney, Microsoft og Daimler (nr. 10 sidste år, men adskillige miljøtiltag har løftet omdømmet), og på en 6. plads finder vi Lego, der dermed fastholder sin placering fra 2014-listen, som Microsoft i øvrigt toppede.
Lego, der præsenterede er rekordregnskab i februar, får i år ros for at have styrket sig på adskillige CSR-områder og overordnet for et øget fokus på bæredygtighed. Det gælder bl.a. i forsyningskæden, hvor Legos investeringer i at finde et alternativ til plastikken i klodserne, og et skift til mindre æsker i FSC-mærket pap, bliver fremhævet.
Ligeledes er der skulderklap til den danske legetøjsgigant for at stoppe samarbejdet med Shell efter pres fra bl.a. Greenpeace på baggrund af olieselskabets tvivlsomme forhistorie og et generelt hensyn til miljømæssig bæredygtighed. Endelig bliver Legos detaljerede og transparente CSR-rapportering fremhævet som en stor styrke.
Top 10 indeholder herudover Apple, Intel, Rolls-Royce og Rolex, der tilsammen har skubbet Volkswagen fra en 7. plads sidste år ned som nr. 11. Af andre virksomheder på listen kan nævnes Nike (nr. 22), Volvo (nr. 27), Ikea (nr. 32), Novo Nordisk (nr. 73), SAS (nr. 79), Coca-Cola (nr. 82) og Carlsberg, der på en placering som nr. 96 er det sidste danske selskab på listen. Logistikmastodonten UPS lukker ledet som nr. 100, mens virksomheder som A.P Møller-Mærsk og Vestas ikke er at finde i rangordenen.
Et godt omdømme kan betale sig
Listen er udarbejdet ved at Reputation Institute har gennemført over 150.000 interviews i verdens 15 største økonomier, hvor respondenterne har afgivet deres vurderinger af virksomhedernes omdømme inden for syv dimensioner (produkter og services, innovation, arbejdsplads, governance, citizenship, lederskab og præstation).
Som enkeltkategori er virksomhedens produkt/service det mest afgørende for dens omdømme, men de tre deciderede CSR-faktorer (arbejdsplads, governance og citizenship) er sammenlagt driver for over 40 procent af en virksomheds ry og rygte.
Læs også: Nyt paradigme for CSR: Brandsikring frem for brandslukning
På den baggrund er Reputation Institutes konklusion, at det er god forretning at investere i sit omdømme. Siden finanskrisen har virksomheder med at stærkt omdømme således klaret sig næsten dobbelt så godt målt på ROI end markedet generelt, deres børsværdier har rettet sig hurtigere, de har lettere ved at påvirke politik og nye regler, de har lettere ved at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, og kunderne er mere loyale.
-AK