Gratis kollektiv transport får folk ud af bilerne
En undersøgelse fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet viser, at metoder fra marketings-verdenen kan få danske bilister til at lade bilen stå og tage bus eller tog.
Den stigende trafik i både Danmark og udlandet skaber store trafikale problemer. Men nu har professor John Thøgersen fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, fundet en metode, der kan få bilister til at lade bilen stå og hoppe på toget eller bussen. Og i samarbejde med andre initiativer vil metoden med stor sandsynlighed kunne skabe endnu større resultater.
Gratis månedskort virker
Professoren har lavet en undersøgelse, hvor 400 bilister fik tildelt et gratis månedskort til den kollektive transport i hovedstadsområdet.
- Ved at forære gratis månedskort væk, gjorde vi præcis det samme, som man gør mange andre steder, når man vil have folk til at købe et abonnement. Bogklubabonnementer, mobilabonnementer og mange avis- og magasin abonnementer sælger alle deres produkter med et tilbud om en gratis prøveperiode, hvorefter man kan fortsætte abonnementet eller fravælge det, forklarer John Thøgersen.
Undersøgelsen viste, at de 400 bilister i prøveperioden benyttede sig af kollektiv trafik i væsentlig højere grad end før. I slutningen af gratis-måneden var antallet af ture, hvor bilisterne brugte kollektiv trafik fordoblet fra 5 til 10 procent, og seks måneder efter, at perioden var overstået kunne effekten af månedskort stadig ses, da bilisternes forbrug af offentlige transportmidler her lå på 7 procent, en stigning på ca. 40 procent i forhold til udgangspunktet.
- Umiddelbart ser det ud som små tal, men det er nogle af de højest dokumenterede fremgange i bilisters forbrug af kollektiv transport ved brug af kun en enkelt metode. I virkelighedens verden vil trafikselskaberne kombinere det gratis månedskort med en række andre initiativer, og så vil det virkeligt blive interessant at følge, siger John Thøgersen.
Bilister er vanedyr
Det er især svært at få folk ud af bilerne, fordi bilisters valg af transportform beror på stærke vaner. At det alligevel lykkedes i dette forsøg, skyldes ifølge John Thøgersen det gratis månedskort.
- Det handler om at få folk til at se og mærke fordelene i at benytte fx bus og tog til arbejde i stedet for bilen. Det opnåede vi ved at tilbyde bilisterne et gratis månedskort, og på den måde forcerede vi faktisk en af de største udfordringer for den kollektive trafik at få bilisterne til at prøve den. Mange bilisters har nemlig den forudfattede mening om de fælles transportmidler, at de både er tidskrævende og besværlige at benytte, siger professor John Thøgersen
Professoren vurderer, at metoden med at tilbyde et gratis månedskort især er effektiv, hvis kortet bliver tilbudt i forbindelse med, at personer enten flytter bopæl eller arbejde. I sådanne situationer er folk særligt motiverede til at tage deres transportvalg op til revision.
En tilsvarende undersøgelse, der nåede frem til de samme resultater er blevet lavet i Japan med en gruppe studerende på videregående uddannelser. Men professor John Thøgersens undersøgelse er den mest grundige af sin art, blandt andet fordi den er baseret på almindelige mennesker og ikke begrænset til studerende.