Greenpeace finder giftige kemikalier i verdens største børnetøjmærker
I en ny Greenpeace-rapport er brugen af kemikalier i børnetøj hos 12 tøjmærker blevet undersøgt, og rapporten viser, at nogle af de største børnetøjsmærker er uansvarlige i produktionen af tøjet.
I en ny Greenpeace-rapport, A little Story about the Monsters in Your Closet, er brugen af kemikalier i børnetøj hos 12 tøjmærker, heriblandt Adidas, Disney og luksusmærket Burberry, blevet undersøgt.
Der er i alt købt og testet 82 tøjprodukter i 25 lande, og resultaterne viser, at de største tøjmærker er lige så uansvarlige i produktionen af tøj til børn som voksne, hvilket Greenpeace dokumenterede med to rapporter i 2011 og 2012.
Vi fanger verdens største tøjmærker med bukserne nede, når de sviner vandløbene til fra Beijing til Berlin og sælger tøj til forbrugerne, der også kommer til at udsætte miljøet og sundheden for fare. Det giftfyldte tøj strider imod de grønne brands, som mange tøjmærker bygger op, og det er brandærgerligt, at de ikke bruger pengene til at gøre produktionen bæredygtig frem for bare at snakke om det, siger Birgitte Lesanner, der er kampagne- og kommunikationschef hos Greenpeace.
Læs også: Zara bøjer sig for Greenpeace-pres
De farlige kemikalier i de globale børnemærker kommer altså med hjem i børneskabet i de danske hjem. Ved de første ture i vaskemaskinen udledes kemikalierne til vandløb og søer og bringes videre i fødekæden, der i sidste ende kan gøre forbrugerne syge.
Kemikaliet nonylphenol, NPE, der bl.a. bruges som blegemiddel er en af tøjindustriens syndere, der var indeholdt i 50 ud af de 82 testede tøjprodukter til børn. Testen viste højest koncentrat af NPE hos C&A, Disney, American og luksusmærket Burberry, der havde NPE i seks ud af ni tøjprodukter.
Når NPE udledes fra tøjfabrikker og tøjvasken hos forbrugerne, er det et kemikalie, der ophober sig i naturen og fødekæden, er hormonforstyrrende og mistænkes for at øge fosterskader og barnløshed. Kemikaliet er da også på Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer men altså hyppigt anvendt alligevel.
Læs også: Vilhelmsen vil have mere bæredygtigt modetøj
Greenpeace har rettet kritik af flere af mærkerne før, og Adidas og Nike har som 16 andre forpligtet sig til kampagnen Detox (afgiftning) for at gøre produktionen 100 procent giftfri inden 2020. Flere har vist, at det kan lade sig gøre at afgifte tøjproduktionen for at skåne miljøet.
Adidas og Nike var blandt pionererne, der hurtigt forpligtede sig til kampagnen og lovede, at de vil gå forrest og fjerne de giftige stoffer. De har størrelsen og indflydelsen til at trække de andre tøjmærker i en grønnere retning, og derfor skuffer det at se, at de tager forbrugerne med som et led i en kæde, der fortsætter med at sætte miljøet på spil. Vi opfordrer kraftigt til, at tøjmærkerne ser på disse tests og erkender, at de kan gøre det bedre, siger Birgitte Lesanner.
- JDN