The Guardian lægger pres på elektronik-producenter med benhårde produktanmeldelser
Med en ambition om at skubbe elektronik-branchen i en mere bæredygtighed retning samt at hjælpe deres læserne til at træffe et oplyst valg, når de handler elektronik, går The Guardian fremadrettet hårdere til værks, når de anmelder produkter.
”Solide produkter der kan holde i mange år er bedst for alle – kloden såvel som forbrugerens pengepung”, lyder det i en artikel fra The Guardian.
Siden 2019 har The Guardian set på graden af bæredygtighed i elektronik såsom smartphones, høretelefoner og tablets som et led i at give deres læsere et bedre grundlag for valg af ansvarligt produceret elektronik og for at skubbe branchen i en mere bæredygtig retning. Der bliver kigget på områder som fx produktets reparationsevne, holdbarhed / levetid og brugen af genanvendte materialer i produktionen.
Det viste sig at være yderst vanskeligt at få disse informationer ud af producenterne.
”Teknologivirksomheder vil ofte hellere være stille end at bekræfte eller benægte noget. Det er stadig svært at finde de nødvendige oplysninger til at træffe en informeret beslutning om, hvor bæredygtigt et produkt egentlig er, men efter et års pres fra Guardian gør vi fremskridt”, lyder det i artiklen.
Læs også: Carlsberg og Lendager Group i unikt samarbejde om genanvendelse
Der findes dog gode eksempler som fx den hollandske smartphone Fairphone 3+, der kom på det danske marked i september 2020 igennem 3 mobil (Kilde: mobilsiden.dk) og Googles løfte om at inkludere genbrugsmateriale i alle sine produkter inden 2030. Amazons nye Echo-højttalere indeholder også store mængder genanvendt materiale og batterierne i Samsungs Galaxy Buds Live-ørepropper kan udskiftes, og de indeholder genanvendt post-consumer plastik. Apple har offentliggjort miljøkonsekvensanalyser for sine hovedprodukter i et par år.
Ifølge The Guardian går det dog stadig alt for langsomt med gennemsigtigheden og bæredygtigheds-indsatsen indenfor elektronik. De lægger derfor yderligere pres på producenterne, når de fremadrettet vil fremhæve de negative produkter, når de anmelder, frem for at hylde de positive.
- MTN