Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne

Pas på med generelle udsagn, dokumentér altid påstande, og kommuniker klart og præcist. Få flere gode råd til grøn kommunikation her.

Foto: Industriens Fond

Nye krav og forventninger fra både myndigheder og kunder gør bæredygtighed til et konkurrenceparameter. Men det er svært at konkurrere, hvis man ikke proaktivt fortæller omverdenen, hvad man så rent faktisk gør. Flere skal stemple aktivt ind på den grønne dagsorden, siger Minna Shukri fra SustainX, som rådgiver danske virksomheder i grøn kommunikation.

Kommuniker – også om det, der er svært  

Skræk for anklager om greenwashing kan få virksomheder til at trække følehornene til sig, når det kommer til at kommunikere om bæredygtighed. Og umiddelbart med god grund. De seneste år har mediestorme ramt store koncerner, hvor der er sået tvivl om den grønne forskel, virksomhederne påstår at skabe.  Så hvad skal det til for? Er det ikke mere sikkert at holde den grønne strategi inden for egen matrikel?  

“Nej, der er rigtig meget at vinde ved åbenhed og ærlighed – også om det, der svært”, siger Minna Shukri.   

”Forventningen til bæredygtige produkter og produktionsformer er kommet på radaren, før vi har lært, hvordan man skal arbejde med det. Det er først for nyligt, man er begyndt at skabe standarder og paragraffer af en vis tyngde og kvalitet, som virksomhederne kan læne sig opad. Så det, der er svært for dig, er også svært for andre. Derfor er det også ok, at man ikke har ‘nailet den’ – det skal man så bare være ærlig omkring,” siger hun.   

”Derudover kan god klimakommunikation skabe stor værdi for virksomhederne ift. profilering og markedsføring. Det er også et vigtigt element, når man skal tiltrække ny arbejdskraft. I fremtiden er jeg sikker på, at en troværdig klimaprofil bliver ’license-to-operate’ og ikke noget man kan fravælge – så det er helt klart min største anbefaling at hoppe på toget, før det forlader perronen”. 

Få fem gode råd om grøn kommunikation her

21.11.2024Industriens Fond

Sponseret

Podcast: Kunderne vil vide, hvad dit CO2-footprint er. Kan du svare?

14.10.2024Industriens Fond

Sponseret

Skarpe startups skaber bedre sundhed

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Grønne fødevarer får et boost på 20 millioner

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Kravet om CO2-data landede en vinterdag i Outlook

02.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Virksomheder bliver nødt til at forsøge at forudsige fremtiden

26.06.2024Industriens Fond

Sponseret

Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne