Hjælp til CO2-fri værdikæder: Nu forhandler søfarten om CO2
Den internationale søfartsorganisation IMO forhandler i denne uge om et søfartens klima-ambitioner og virkemidler. To-tre procent af de globale CO2-udledninger er i spil. Og regeringers klimatroværdighed.
For alle virksomheder med net zero-mål skal også udledningerne i deres værdikæde elimineres. Og da over 80 procent af al godstransport foregår til søs, så er det ikke bare shipping-virksomhederne selv, som er afhængige af, hvad der foregår i FN's søfartsorganisation IMO.
IMO beskyldes ofte for at slæbe ganske meget med fødderne. Lige nu er organisationens fælles mål for CO2 fra 2018 da også kun en halvering af udledningerne i 2050. En målsætning som forskning i dag kan bevise langt fra er nok eller tids nok til at afværge de værste effekter af klimaforandringer. Den er sat til automatisk genforhandling i 2023.
Alle skal kunne følge med
I denne uge afholdes et af organisationens to årlige møder, hvor man i teorien kunne beslutte et nyt, ambitiøst mål. Og en pris på CO2 for branchen, som står for i 2-3% af de globale udledninger.
Læs også: Maritimt klimacenter: En klimaneutral skibsbranche er ikke urealistisk
Af to årsager bliver det næppe udfaldet. For det første har det de seneste to år ikke været muligt at sende noget rigtig stort til afstemning, fordi det kræver at medlemmerne er samlet og fysisk til stede. Det har ikke været muligt - heller ikke denne gang. For det andet fordi organisationen med over 170 lande som medlemmer skal sikre sig, at alle er med.
"Hvis vi skal have det igennem i IMO, er det vigtigt, at de ambitiøse lande ikke farer for voldsomt frem, "siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier til Børsen.
Det var f.eks. tilfældet for et forslag om netop at øge ambitionsniveauet. Det blev lagt ned tidligere på ugen af også klima-ambitiøse lande, fordi de mener, der er bedre chancer for at få forslaget igennem efter et længere forarbejde.
"COP26 gav momentum"
På trods af at vejen til beslutninger har sine forhindringer, så fortæller Edmund Hughes til Bloomberg Green, i sin rolle som vært for de virtuelle samtaler i denne uge, så kan alle medlemmerne mærke, at IMO efter COP26 "er under pres for at gøre noget", som han siger.
Det udsagn bakkes op af Mærsks chef for regulatory affairs, Simon Bergulf, som med sit team fysisk deltager i London hele denne uge. Han skriver på sin LinkedIn profil, at "Der er dækket op til at bevæge sig fremad med højere, forskningsbaserede ambitioner. COP26 gav momentum og alle branchens aktører støtter som minimum net zero."
Aktivister protesterer dog som ved tidligere møder uden for mødets lokaler. Heriblandt Ocean Rebellion, som på det kraftigste opfordrer IMO til at "gøre det rigtige og blive enige om en vej til tvungne CO2-reduktioner inden 2030". Og netmediet businessgreen.com stiller spørgsmålet, om afvisningen af forslaget om en ny, net-zero ambition for shipping ved dette møde betyder, at "...regeringerne ved IMO's møde netop er dumpet til den første store test af deres klimatroværdighed efter COP26...".
Skatten kommer - en dag
Der er dog masser af forhandlingsaktivitet. Også om en global CO2-skat for shipping, som flere lande, virksomheder og NGO'er taler for, herunder både Danmark og Mærsk. Der er nok ingen, som regner med, at den bliver vedtaget i denne uge, men alle regner med at den kommer på et tidspunkt.
Læs også: EU's shippingbranche oser derudaf
IMO's nuværende forslag er en skat på 100 dollar pr. ton udledt CO2. Omkostningern vil ved udledninger på samme niveau som i dag løbe op i 621 milliarder kroner om året skriver Børsen.
Et beløb, som dog vil blive væsentligt mindre, når sektoren lykkes med at udvikle brændsler, der ikke eller næsten ikke udleder CO2.