H&M: God stil i modebranchen

Som en af verdens største modevirksomheder, har H&M et ansvar for at drive virksomhed på ansvarlig vis. Vi giver her Sustainability Manager for H&M Danmark, Mia Møgelgaard, 5 skarpe om H&M's arbejde med bæredygtighed.

Mia Møgelgaard holder oplæg den 28. februar på Sjælland på minikonferencen om bæredygtighed - sammen med tre andre interessante virksomheder - klik her - NB! tilmeldingsfrist på fredag den 24. feb. kl. 9.00.

Hvad er H&M's tilgang til bæredygtighed og hvad er jeres ambition på området?

"Som en af verdens største modevirksomheder, har vi et stort ansvar for at drive vores virksomhed på ansvarlig vis og være dem, der går forrest. Vi ønsker ikke kun at gøre H&M mere bæredygtig, men også at bidrage til at skabe en mere bæredygtig modebranche generelt. Det er en ambitiøs vision, som bliver understøttet af konkrete mål og aktiviteter inden for både det sociale og miljømæssige område, og som vi tror på vil være med til at langtidssikre vores virksomhed."

Hvorfor er det god forretning at have fokus på bæredygtighed?

"Det handler både om, at vi som en af de største virksomheder i vores branche har en klar holdning til, at vi skal påtage os dette ansvar, men vi tror også på, at de investeringer vi gør i dag, vil være en god forretning på længere sigt. Vi tror på, at vi skal finde helt nye måder at producere og forbruge vores varer på; dvs. nye måder at designe varerne på, så de kan få et længere liv og genanvendes efter brug, nye typer materialer, nye forbrugermønstre mv.  Og vi oplever en stigende interesse for bæredygtig mode blandt vores kunder. De er mere opmærksomme på alt fra materialevalg til produktionsforhold,  og vi vil gerne leve op til – og gerne også overgå – deres forventninger.  Det gør vi blandt andet ved at øge mængden af bæredygtig mode i vores sortiment, og i dag er det 1/5 af vores samlede sortiment, der er fremstillet i bæredygtige materialer."

Hvilke initiativer fra H&M's side har vakt størst interesse i modebranchen og hos forbrugerne?

"Det har bl.a. vores Garment Collecting-initiativ, hvor vi giver vores kunder mulighed for at aflevere deres brugte tøj i alle H&M-butikker i verden. Derefter sørger vi for, at tøjet bliver genbrugt eller genanvendt, så intet går til spilde, og det er således et enkelt, men vigtigt skridt på vejen mod vores om at blive 100% cirkulære. Det er et initiativ, som vores kunder har taget rigtig godt imod, først og fremmest fordi det er en nem og ansvarlig måde at komme af med sit brugte tøj på, og da vi tager imod al slags tøj fra alle brands og i en hvilken som helst stand, har vi forsøgt at gøre det så lettilgængeligt som muligt."

Hvad var tankerne bag H&M Garment Collecting?

"Grunden til at vi lancerede Garment Collecting var, at vi havde et ønske om at mindske mængden af tøj og tekstiler, der ender som affald. Hvert år smides tonsvis af brugt tøj ud, selvom op til 95% af tøjet kan genbruges eller genanvendes. Vi så derfor en mulighed for at genbruge eller genanvende ressourcerne, og dermed gøre en positiv forskel for miljøet. Vi samarbejder med tyske I:Collect, som håndterer alt tøjet og sikrer, at det bliver genbrugt og genanvendt alt efter hvilken stand, det er i. Det er således først og fremmest et miljøinitiativ, som vi kan se et stort potentiale i, f.eks. har vi allerede lanceret et par mindre kollektioner, som er lavet delvist ud af genanvendt denim fra vores Garment Collecting initiativ."

Hvad er dit bud på hvorfor H&M havde så stor succes med dette initiativ?

"Jeg tror først og fremmest det handler om, at det ganske enkelt giver mening. Det giver mening for forbrugerne, at de kan aflevere de varer, som de enten har købt hos os eller i en anden tøjbutik, men som de ikke længere får brugt. Man kender det jo fra sig selv, man får en god mavefornemmelse, når man ved, at man har gjort noget godt for miljøet, og det gør man, når man vælger at aflevere sit tøj hos os i stedet for at smide det i skraldespanden. Og da vi tager imod alt fra hullede sokker til gamle håndklæder og den håbløst umoderne kjole, som har ligget i bunden af skabet alt for længe - det er nemt og overskueligt."

27.01.2021Green Network

Sponseret

Nyt landsdækkende partnerskab skal formidle viden om bæredygtig udvikling med fokus på bundlinjen

22.10.2020Green Network

Sponseret

Nye rapporteringskrav – hvad ønsker virksomhederne?

05.10.2020Green Network

Sponseret

Interview: En grønnere vognpark – Kaj Madsen Fjelstrup A/S

05.03.2020Green Network

Sponseret

Green Network lancerer værktøj til FNs Verdensmål rettet mod SMV’er

20.02.2019Green Network

Sponseret

Erfaringer efter 25 års arbejde med bæredygtighed

30.11.2018Green Network

Sponseret

Interview m/ Lærke Skaksen, CSR Responsible ved Lidl Danmark: Det fik jeg ud af CSR Træning med Green Network