23.04.2020 | Strategi & ledelse
H&M topper årets Fashion Transparency Index
Ud af 250 modebrands tildeles H&M førstepladsen på Fashion Revolutions seneste Fashion Transparency Index. Listen rangerer virksomheder i henhold til, hvor gennemsigtige de er omkring leverandører, aktiviteter i forsyningskæden samt social og miljømæssig påvirkning.
I arbejdet mod en mere bæredygtig forretning, vil H&M blandt andet implementere flere cirkulære initiativer.
Den globale modeforhandler H&M har i en årrække arbejdet på at omstille sig til en mere bæredygtig og gennemsigtig forretning. I 2013 offentliggjorde virksomheden blandt andet sin leverandørliste, som en af de første i branchen.
Læs også: H&M Group stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen
Indsatser som højnet gennemsigtighed ved produktion, information og genbrug har tilsyneladende givet pote. H&M er nemlig rangeret som den bedste på modeorganisationen Fashion Revolutions Fashion Tranparency Index 2020.
“Det er en ære at blive placeret som nummer ét på Fashion Transparency Index 2020 og en stor anerkendelse af vores indsatser. Vi stræber altid efter at være så gennemsigtige som muligt i vores arbejde mod en mere bæredygtig fremtid i modebranchen, så vel som i de udfordringer, der ligger i at omstille industrien", siger global strategy lead for transparency i H&M, Hanna Hallin.
"Vi forpligter os til fortsat at tage skridt mod bedre gennemsigtighed, så kunder kan foretage informerede beslutninger og drive en positiv indflydelse på industrien gennem vores omfattende arbejde i at blive fuldstændig cirkulær og klimapositiv”, tilføjer hun.
Fashion Transparency Index blev først lanceret under den årlige Fashion Revolution Week i 2016 og har til formål at belyse vigtige emner i hele tekstilindustrien som gennemsigtighed, ordentlige arbejdsvilkår i forsyningskæden og behovet for at omstille til cirkulær økonomi.
Pandemien skal ikke stoppe indsatserne
Foruden et forøget fokus på gennemsigtighed arbejder H&M endvidere på at implementere cirkulær økonomi i forretningsaktiviterne. Ambitionerne inkluderer blandt andet at tilbyde forbrugerne mulighed for at aflevere brugt tøj til genbrugsstationer i butikkerne og øge brugen af genanvendte materialer som bomuld og polyester fra brugte plastikflasker.
Læs også: I fremtiden kan dit tøj være lavet af CO2 eller vandmands-DNA
Med den verdensomspændende situation med coronavirus vil H&M endvidere opretholde sine politikker ved ansvarligt forbrug. Virksomheden oplyser, at der er dialog med flere partnere og interessenter i at finde fælles brancheløsninger.
-HCL
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.