23.04.2020  |  Strategi & ledelse

H&M topper årets Fashion Transparency Index

Ud af 250 modebrands tildeles H&M førstepladsen på Fashion Revolutions seneste Fashion Transparency Index. Listen rangerer virksomheder i henhold til, hvor gennemsigtige de er omkring leverandører, aktiviteter i forsyningskæden samt social og miljømæssig påvirkning.

Den globale modeforhandler H&M har i en årrække arbejdet på at omstille sig til en mere bæredygtig og gennemsigtig forretning. I 2013 offentliggjorde virksomheden blandt andet sin leverandørliste, som en af de første i branchen.

Læs også: H&M Group stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen

Indsatser som højnet gennemsigtighed ved produktion, information og genbrug har tilsyneladende givet pote. H&M er nemlig rangeret som den bedste på modeorganisationen Fashion Revolutions Fashion Tranparency Index 2020.

“Det er en ære at blive placeret som nummer ét på Fashion Transparency Index 2020 og en stor anerkendelse af vores indsatser. Vi stræber altid efter at være så gennemsigtige som muligt i vores arbejde mod en mere bæredygtig fremtid i modebranchen, så vel som i de udfordringer, der ligger i at omstille industrien", siger global strategy lead for transparency i H&M, Hanna Hallin.

"Vi forpligter os til fortsat at tage skridt mod bedre gennemsigtighed, så kunder kan foretage informerede beslutninger og drive en positiv indflydelse på industrien gennem vores omfattende arbejde i at blive fuldstændig cirkulær og klimapositiv”, tilføjer hun.

Fashion Transparency Index blev først lanceret under den årlige Fashion Revolution Week i 2016 og har til formål at belyse vigtige emner i hele tekstilindustrien som gennemsigtighed, ordentlige arbejdsvilkår i forsyningskæden og behovet for at omstille til cirkulær økonomi.

Pandemien skal ikke stoppe indsatserne
Foruden et forøget fokus på gennemsigtighed arbejder H&M endvidere på at implementere cirkulær økonomi i forretningsaktiviterne. Ambitionerne inkluderer blandt andet at tilbyde forbrugerne mulighed for at aflevere brugt tøj til genbrugsstationer i butikkerne og øge brugen af genanvendte materialer som bomuld og polyester fra brugte plastikflasker. 

Læs også: I fremtiden kan dit tøj være lavet af CO2 eller vandmands-DNA

Med den verdensomspændende situation med coronavirus vil H&M endvidere opretholde sine politikker ved ansvarligt forbrug. Virksomheden oplyser, at der er dialog med flere partnere og interessenter i at finde fælles brancheløsninger.

-HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere