02.05.2019 | Strategi & ledelse
Hos Folkesparekassen arbejder pengene for en bæredygtig fremtid
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med udgangspunkt i FNs 17 Verdensmål har Folkesparekassen sat gang i en omfattende strategiudvikling og lanceringen af nye, grønne ydelser til deres kunder. Med en vision om en mere bæredygtig finansiel sektor, har de indgået et samarbejde med Green Moves
I Folkesparekassens hovedsæde i Silkeborg mødtes hele ledergruppen, bestyrelsen og flere medarbejderrepræsentanter til 4 timers workshop om Verdensmålene på en solrig dag i marts. Dagens arbejde blev faciliteret af Astrid Carl fra rådgiverfirmaet Green Moves. Gennem både teori og praktiske øvelser arbejdede deltagerne intensivt med tre udvalgte verdensmål og undersøgte hvordan de kan blive en del af bankens daglige arbejde. Det var startskuddet til et længere forløb, der har til formål at integrere verdensmålene i sparekassens nye strategi og en række nye grønne ydelser.
På workshoppen var engagementet stort og deltagerne kom med idéer, undersøgte og diskuterede de forretningsmuligheder, der ligger i verdensmålene. Astrid Carl synliggjorde de potentialer, der ligger i målene og ledte deltagerne igennem dagens arbejde. Martha Petersen, Folkesparekassens direktør, fortæller om samarbejdet med Green Moves:
”Astrid Carl har været med til at gøre det mere konkret, hvordan Folkesparekassen kan arbejde med målene som en del af forretningsmodellen. Hun har introduceret målene og sat rammen så vi selv kan arbejde videre, ligesom hun har faciliteret strategiprocessen.”
Som en udløber af den nye strategi lancerer Folkesparekassen en række ydelser specielt rettet mod de kunder, der har fokus på bæredygtighed og FN’s Verdensmål. Sparekassen gør det nemmere og billigere for kunderne at vælge de bæredygtige løsninger.
Gennem hele Folkesparekassens historie har det været en del af værdigrundlaget at passe på miljø og mennesker, samt arbejde for et økonomisk retfærdigt system. Derfor var det oplagt at arbejde med Verdensmålene i strategiprocessen, det fortæller Martha Petersen:
” Folkesparekassen har som pengeinstitut et medansvar for at få udviklingen til at gå i den rigtige retning i forhold til verdensmålene. Vi sidder midt i pengestrømmen og kan derfor påvirke, hvor pengene går hen. Det forpligter. Vi arbejder med Verdensmålene fordi vi gerne vil tage ansvar og bidrage til at gøre en forskel.”
En række konkrete ydelser er allerede tilgængelige for sparekassens kunder. Bl.a. er renten på bil- og boliglån afhængig af, hvor klimavenlig bilen eller boligen er. Og der er flere ting på tegnebrættet, blandt andet til virksomheder, der via deres aktiviteter arbejder for en bedre verden.
”På sigt er det tanken at medvirke til fremskaffelse af mere risikovillig kapital til innovation, der kan understøtte verdensmålene. Vi er desuden kommet frem til den erkendelse, at hvis vi skal lykkes med at gøre en forskel i stor skala, skal det ske gennem partnerskaber.”
Samarbejdet mellem de to virksomheder fortsætter gennem de næste par måneder, hvor ledelse og bestyrelse igen skal mødes på en workshop for at arbejde med flere nye ydelser og produkter. Med hjælp fra Green Moves bliver verdensmålene dermed omsat til kommercielle muligheder og Folkesparekassen går derfra med konkrete tiltag, der hurtigt kan blive en del af deres forretning.
Du kan læse mere om Green Moves’ arbejde på http://www.greenmoves.dk og løbende se de nye tiltag fra Folkesparekassen på deres hjemmeside: https://folkesparekassen.dk/verdensm%C3%A5l
Denne artikel er en del af temaet I fokus: SMV'er og verdensmål
Klima, miljø og energi

Sådan udarbejder du en klimastrategi
Hvor skal I starte, og hvad skal I have fokus på, hvis I vil implementere en klimastrategi i jeres virksomhed? Her kommer nogle gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?
Er en strategi baseret på bæredygtighed en garanti for et større salg? Bæredygtighed er kommet for at blive. Hvis du er i tvivl, om din virksomhed vil få noget ud af at fokusere mere på bæredygtighed, så er du ikke i tvivl når du har læst med her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed
Det er ikke nok at have en bæredygtighedsstrategi i sig selv. Kun ved at fundere den overordnede strategi på bæredygtighed kan I fremtidssikre forretningen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder
Markederne ændrer sig. Kunderne kræver bæredygtige virksomheder. Derfor er det vigtigere end nogensinde at kunne aflæse markedet og lægge en strategi, der baserer sig på bæredygtighed.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?
Kravet til dokumentation om, at dine løsninger er grønne, stiller nye krav til leverandører, som skal kunne dokumentere deres CO2-udledning. Det er faktisk nødvendigt, hvis I vil være konkurrencedygtige.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser
Bæredygtighed er rykket ind i bestyrelseslokalerne, og det er kommet for at blive. For at sikre den langsigtede strategi oplever flere og flere nødvendigheden af, at det enkelte bestyrelsesmedlem ejer kompetencer inden for bæredygtighed.
Indhold fra partner