01.12.2020 | Supply chain
Hvordan reducerer man CO2 og omkostninger på 40.000 transporter på samme tid?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det kan være en næsten umulig opgave for mennesket at optimere på 40.000 transporter med alle de kombinationsmuligheder der er. Men med Kunstig Intelligens/Statistisk Modellering er der mulighed for både at spare CO2 og omkostninger. Hør mere hvordan.
Salling group har annonceret at de hjemtager transporten af deres brød ud fra klimahensyn. Læs artiklen her: https://scm.dk/salling-vil-gavne-klimaet-og-selv-levere-br%C3%B8d. Det er godt nyt både for klimaet, men sikkert også for den økonomiske bundlinje. I pressemeddelelsen står der også at de naturligvis har ”ambitioner om mere”.
Det er her at Kunstig Intelligens/Statistisk Modellering kan komme ind og gøre en forskel.
Virksomhedsledere står ofte i den situation at de skal have deres strategiske mål for omkostningsreduktion, bæredygtighed og kundetilfredshed til at hænge sammen, samtidig med at de skal opretholde et operationelt sundt og effektivt produktdistributionsnetværk. Manglen på værktøjer, der hjælper med at skabe et digitalt billede af det operationelle netværk komplicerer dette yderligere. Det resulterer ofte i silotænkning samt statiske og ad-hoc rutekonfigurationer og beslutninger.
Forestil dig at du er en produktionsvirksomhed som har brug for at distribuere dit produkt til slutbrugeren eller distributøren, både nationalt og internationalt. Hvordan skal varen så rejse gennem netværket? Hvordan skal politikkerne omkring brug af 3. parts transport leverandører skrues sammen? Hvordan gøres dette mest bæredygtigt og omkostningseffektivt?
Hvorfor er Kunstig Intelligens/Statistisk Modellering en god ide?
Vi ser, at man ved at bruge Kunstig Intelligens/statistisk modellering kan skabe reelle forretningsmæssige resultater. I de cases vi hidtil har arbejdet med, har vi realiseret en reduktion på 4% i årlige transportudgifter ved at anvende en andel af de anbefalede ruter. 23% af de nye ruter havde ikke historisk været anvendt før. Det gav 1% i reduktion i årlige CO2 emissioner (når CO2 var vægtet med 30% af scoren). Samtidig fik kunden en 360 graders fuld visualisering af det samlede netværk, som var datagrundlaget for analysen og modellerne.
Hvad er det der sker?
Vores netværk & ruteevalueringsløsning (eller kort sagt NRE) bruger en kombination af statistiske og machine learning modeller til at identificere og anbefale ruter. De er maksimeret op mod vægtede omkostninger, CO2 emissioner og forskellige typer af kundescore. Via Optilon´s web interface får virksomhedens medarbejdere, der arbejder med optimeringen, flere rutealternativer at vælge imellem og anbefalede handlinger.
En kombination af statistisk modellering og machinelearning algoritmer analyserer store kombinationer af eksisterende ”ben” (legs) i enten eksisterende eller nye ruter og sammenligner med historisk anvendte ruter.
NRE hjælper ikke kun med at komme med anbefalinger til ruter, men den giver også et digitalt overblik over det samlede netværk. Det kan være på kunde eller ordre data niveau, transport waybill, data om ”benet” og last-mile data billede.
Hvordan anvendes det?
Der skabes adgang til NRE via et Optilon webinterface. Her kan virksomhedens medarbejdere nemt evaluere, benchmarke og godkende/afvise rute anbefalinger.
Godkendte ruter kan via dataintegration tages i brug inden for operationelle routingapplikationer, mens de samtidig overvåges på et taktisk og strategisk niveau via interaktive aggregerede rapporter, enten via internettet eller tredjeparts BI-apps.
At komme i gang med at bruge Kunstig Intelligens/Statistisk Modellering er ikke så svært.
Tag fat i os for at høre mere.
Supply chain

Vær med når IKEA fortæller om hvordan de gør brug af netværksoptimering
Onsdag den 18. Maj, online mellem 9-12 kan du høre hvordan IKEA gør brug af netværksoptimering til at optimere deres Supply Chain. Sustainability er i fokus på dette års Supply Chain Design European Summit. Kom og vær med!
Indhold fra partner
Supply chain

Lagerbeholdninger er en bæredygtig guldmine for Nordiske virksomheder
I Optilon mener vi, at virksomhedens ressourcer skal bruges, hvor de gør mest gavn. Men på trods af dette overses lagerbeholdninger stadig. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale i Norden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Integrer bæredygtighed i værdikæden på bæredygtig vis
Uret tikker for klimaet og biodiversiteten. Spørgsmålet er – hvordan sikrer man sig at man får integreret bæredygtighed i virksomhedens Supply Chain uden at give afkald på den service man har lovet kunderne, uden at ruinere den omkostnings profil man har oparbejdet og ikke mindst, uden at skabe unødige risici? Det handler om at finde balancen med teknologi.
Indhold fra partner
Supply chain

Supply Chains CO2 fodaftryk (Scope 1,2,3) kan allerede nu måles og monitoreres i eksisterende Supply Chain teknologier
Hvis man er ambitiøs med sin bæredygtighedsindsats i Supply Chain så bruger man digitale Supply Chain teknologier til at skabe indsigt og fremdrift på sin Scope 3 udledning. I denne artikel sætter vi fokus på hvordan.
Indhold fra partner
Supply chain

Absolut Vodka valgte lageroptimering som deres bæredygtighedsmål
Den gode nyhed er, at mange forsyningskæder – især dem, der transformerer sig digitalt- allerede er på vej mod bæredygtighed. Mange ledere af forsyningskæder har dog historisk været tilbageholdende med at komme i gang. Virksomhederne kan gøre gode fremskridt med lageroptimering og demand sensing.
Indhold fra partner
Supply chain

Brug Supply Chain som løftestang for de bæredygtige ambitioner og spar penge
Bæredygtige forsyningskæder og besparelser går hånd i hånd med den digitale forsyningskæde. Effektive forsyningskæder er mere bæredygtige. I denne artikel anviser vi 5 områder der hjælper dig med at skabe både en bæredygtig og effektiv forsyningskæde.
Indhold fra partner