I Middelfart Sparekasse er samfundsansvar en del af fundamentet

Middelfart Sparekasse har ikke en CSR-ansvarlig. CSR – eller samfundsansvar, som de kalder det – er en del af forretningsstrategien som skal drives af hele organisationen og især lokalt.

Rikke Dresing ses her med et par hospitalsklovne, som er en af de organisationer som tager imod, når Middelfart Sparekasse sender en del af overskuddet fra bankens aktiviteter tilbage til lokalsamfundet..

08.07.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På den ene side er Middelfart Sparekasse i flere omgange blevet rost og endda præmieret for deres arbejde med CSR. På den anden side udgiver sparekassen integrerede regnskaber og altså ikke en selvstændig CSR-rapport. Ligesom der ikke et isoleret CSR-kapitel i Middelfart Sparekasses nye strategi: ”Strategi 2018 – Den Gyldne Middelvej version 2.0”.

Det, man får i stedet, er en forklaring af sparekassens mission: unikt arbejdsfællesskab, bæredygtige resultater og lokal udvikling.

”Missionen udgør vores tredobbelte bundlinje, og vi kalder den derfor også ”den bæredygtige bundlinje”. Vi arbejder altså ikke med samfundsansvar som et selvstændigt arbejdsfelt, men som en integreret del af den samlede strategi. Derfor går strategien også under navnet ”en samfundsansvarlig strategi,” forklarer Rikke Dresing, underdirektør i Middelfart Sparekasse.

”Det er et meget bevidst valg vi har taget – både i vores strategi, måden at kommunikere den på og i måden at organisere arbejdet. Det er vigtigt for os, at det bliver en forretningsdisciplin at drive CSR og ikke en hovedkontorsdisciplin eller noget en bestemt afdeling tager sig af,” fortsætter hun.

En del af fundamentet
Men sparekassen er ikke i tvivl om, hvordan de vil arbejde med samfundsansvar. Som de skriver på deres hjemmeside, så handler samfundsansvar for dem om at tage ansvar for medarbejdere, kunder og det omkringliggende samfund, og det handler om, hvordan de tjener deres penge, og hvordan de forvalter deres overskud.

”Det er en del af vores forretning, det er jo det fundament vi står på,” siger Rikke Dresing. Formålet har siden vi blev stiftet i 1853 været at arbejde til fælles bedste.”

Alle skal være klædt på
Som en del af strategien optræder 10 målepunkter. De fleste handler om bankdrift, men også arbejdsglæde, kompetenceudvikling og ikke mindst engagement i lokalsamfundet har fundet vej ind i det overordnede styringsværktøj.

I forbindelse med lanceringen af den nye strategi har Rikke Dresing været på turne i sparekassens 18 afdelinger på Fyn og i Trekantområdet.

”Det er jo nemt nok at gå rundt og sige at ”samfundsansvar, det er noget vi alle sammen bedriver”, men så er det selvfølgelig også vigtigt at medarbejderne ved hvordan. Derfor har jeg været på rundtur i alle afdelinger for at fortælle om samfundsansvar fra det brede perspektiv, til hvordan det udfoldes i den enkelte afdeling,” fortæller Rikke Dresing.

I Middelfart Sparekasse har alle afdelinger f.eks. et lokalt budget til at engagere sig i det lokalsamfund, de er en del af, med støtte og sponsorater. Strategien peger dog også på, at det overordnet set handler om at understøtte en positiv udvikling i det lokale for at skabe trivsel, tiltrække nye indbyggere, øge virketrang osv.

En bank for alle mennesker – men ikke alle virksomheder
Men Rikke Dresing fortæller også, at ansvaret også handler om mødet med kunden.

”Vi har det sådan med privatkunder, at vi er en sparekasse for alle, og når vi siger alle, så mener vi alle. Også kunden med en lille økonomi, som vi bruger tid på, men ikke tjener penge på. Vi siger ikke nej til nogen.”

Erhvervskunder kan Middelfart Sparekasse til gengæld godt finde på at sige nej til med baggrund i værdier og holdninger.

”Det er jo ikke sådan, at vi siger nej til kunder hver anden dag pga. samfundsansvar, men vi har sagt nej til erhvervskunder, hvor vi ikke syntes, vi kunne stå inde for det, de står for og den måde, de tjener deres penge på,” siger Rikke Dresing.

Dilemmaer i kø
Et eksempel var en virksomhed som udvikler og udbyder pengespil til nettet. Det kunne Middelfart Sparekasse ikke være med til.

”Vi ser som pengeinstitut jævnligt konsekvenserne af afhængighed af spil. En bankrådgiver er jo en af de første, som opdager tegn på ludomani. Vi synes det var svært at forene sådan en kunde med os,” forklarer Rikke Dresing.

Fra at opdage tegn på ludomani til at handle er et stort skridt. Der er samtidig lovgivning at forholde sig til, som sætter grænser for, hvor langt et pengeinstitut må gå. Men kan man ikke sige, at man har et ansvar?

”Det er ikke noget, vi har med i vores strategi, men vi har diskuteret, at fordi det er et massivt og stigende problem i det danske samfund, så kunne der på et tidspunkt godt opstå en samfundsmæssig forventning om at vi som pengeinstitutter er med til at gå ind og forebygge, fordi vi netop er nogle af de første, der kan se det,” fortæller Rikke Dresing.

Presset stiger
Måske er det et tegn på den tilstand, som CSR.dk. tidligere har beskrevet, nemlig at banker typisk arbejder med emner de kan kontrollere, når de arbejder med CSR, men ikke med de store samfundsmæssige udfordringer. Uden at erklære sig helt enig i den påstand, så byder Rikke Dresing på en idé om nye toner fremover.

”Som sektor er pengeinstitutterne jo ikke kommet særlig langt med CSR i Danmark. Jeg tror, det er fordi der ikke er noget reelt pres. Men jeg tror det kommer. I den årlige bankanalyse fra AnalyseDanmark, hvor tusindvis af bankkunder bliver spurgt om deres tilfredshed, og hvad der styrer deres valg af pengeinstitut, der kan vi se at de unge bankkunder er blevet mere værdibårne og også vælger deres pengeinstitut ud fra værdier: social ansvarlighed og etik. Så jeg tror, at der fremover kommer mere pres på fra kunderne. Og fra investorerne. Det er jeg ikke i tvivl om,” siger hun.

Læs og se video om Middelfart Sparekasses Strategi 2018 

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.02.2025CSR.dk

EU's nye affaldsaftale: Et vigtigt første skridt

21.02.2025CSR.dk

Grøn fremtid for europæisk landbrug?

20.02.2025BSR

Sponseret

Advancing Supply Chain Sustainability: Lessons from Action for Sustainable Derivatives

19.02.2025CSR.dk

Design skal ruste industrien til en klimaneutral fremtid

19.02.2025CSR.dk

Novo Nordisk i slutspurten mod en afgørende målstreg

19.02.2025Valified

Sponseret

Nyt samarbejde skal øge fokus på kvalitet af ESG-rapportering

18.02.2025CSR.dk

Udledningen fra nye veje eksploderer

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart