Ingen CSR-hæder uden CSR-indsats
I Horsens Kommune hædres lokale virksomheder hvert år for at sætte handling bag ordene, når det drejer sig om FN’s 8. verdensmål.
I Horsens handles der. Også på FN’s 8. verdensmål. Det er der kommet et strategisk samarbejde ud af mellem offentlige og private virksomheder: Jobtaskforcen under Horsens Alliancen.
Men der er også kommet et CSR-mærke ud af det. CSRpeople hedder det og dækker over, at samarbejdet har som erklæret mål: At skabe et arbejdsmarked for alle.
Ingen tomme floskler
Hos Allergikost i Horsens har man modtaget CSR-mærket de sidste to år. Både for at kunne fremvise at de gør noget. Men også for at øge opmærksomheden omkring det at tage socialt ansvar generelt.
Det sker nemlig rigtig tit, at både privatpersoner og andre virksomheder undrende har spurgt Gurlig Borgen om, hvordan de hos Allergikost har fået så fint et CSR-logo på hjemmesiden.
Den nysgerrighed skal ikke passere uudnyttet. For socialt ansvar er vigtigt for Allergikost. Så det bliver ofte starten på en god drøftelse af, hvad man kan gøre, selv om man er en lille virksomhed, hvad der kræves af ressourcer og hvorfor det stadig nytter at række ud.
Og det er da bestemt heller ikke et diplom, man bare kan printe fra nettet og hænge op. Der er alvor bag det. To af tre kriterier skal være opfyldt, førend Jobtaskforcen og Horsens Alliancen vil lægge navn til hædringen.
Således skal de ansøgende virksomheder kunne dokumentere, hvor mange udsatte ledige de har haft ansat det seneste år, hvordan de arbejder for at forebygge ledighed og sygefravær, samt endelig hvor meget de gør i at tilbyde praktik og opkvalificering til ledige.
Kunderne efterspørger det
Den stigende opmærksomhed er et billede de kan genkende hos DKI Logistics. CSR og FN’s 8. verdensmål er blevet noget kunderne vægter højere og højere.
Derfor var det også altafgørende for DKI, at de kunne nå at kvalificere sig til at modtage dette års CSR-mærke. For med ’CSRpeople 2020’ i hånden, kan DKI garantere overfor kunder og samarbejdspartnere, at her er der en virksomhed, som mener det alvorligt.
Hos DKI er det derfor også planlagt, at nu da CSR-mærket er i hus, så skal det indgå som en fast del af salgspræsentationen overfor nye kunder.
Men det er nu ikke rå bundlinje det alt sammen. Det er også bare rigtig dejligt at se folk smile igen, fordi de har fået livskvaliteten tilbage, lyder meldingen fra Lars Sand Christiansen, DKI.
Og undersøgelser fra PwC’s Tillidsbarometer 2019 bakker op om, at det er klogt at tænke socialt ansvar ind i virksomhedsstrategien. Danskernes krav til medarbejderansvarlighed nemlig bare stiger og stiger i disse år.
I Horsens gør de noget ved det
At socialt ansvar efterspørges, og nytter noget, har mange horsensianske virksomheder da også allerede luret. Og 119 af dem blev den 7. november de stolte modtagere af ’CSRpeople 2020’, til årets store firmafest, awardshowet Horsens Inspire.
Og opfordringen fra borgmester Peter Sørensen var tydelig: Vær stolte af mærket og den indsats det symboliserer! Skilt med det! For med et synligt CSR-mærke kan I være med til at vise hele Horsens Kommune, at med CSR skaber vi arbejde for alle!
Du kan se hvem der ellers har modtaget ’CSRpeople 2020’ på Jobtaskforcens hjemmeside: https://horsensalliancen.dk/Jobtaskforcen
Ønsker du at høre mere om Horsens Alliancens CSR-mærke, så tag fat i chefkonsulent Sanne Ravn på tlf. 3082 5505.