International CSR-standard i svær konkurrence med etablerede standarder
Efter et par år på markedet er kendskabet til den internationale CSR-standard, ISO 26000, højt blandt virksomheder i Norden, men den har det svært i konkurrencen med andre mere etablerede standarder. Det viser en ny pilotundersøgelse fra Dansk Standard.
Den internationale CSR-standard ISO 26000 taber konkurrencen til de mere etablerede standarder, som den danske parallel DS49001.
I en ny undersøgelse, foretaget af Dansk Standard for Nordisk Ministerråd, fremgår det, at man i virksomhederne er fuldt ud opmærksomme på, at CSR-standarden eksisterer.
Hele 91 procent af de adspurgte svarer, at de kender ISO 26000. Men langt de fleste - 80 procent - tilkendegiver, at de hovedsageligt benytter principperne til inspiration i arbejdet med CSR.
Læs også: Fagfolk skriver: Brug standarder- de skaber værdi i forhold til CSR
En væsentlig forklaring er ifølge virksomhederne, at det opleves som en svaghed, at det ikke er muligt at opnå en certificering, som kan bruges i markedsføringen.
Det er fuldt forståeligt, at virksomhederne gerne vil have den blåstempling af deres CSR-arbejde, som en certificering giver. Det er også baggrunden for, at vi i Danmark har en parallel standard, DS 49001, der rummer mulighed for certificering. Den mulighed bør også gælde for den internationale CSR standard, og det arbejder vi fra dansk side på at påvirke i den Internationale Standardiseringsorganisation (ISO), siger Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard.
De virksomheder, der anvender CSR-standarden, gør det ifølge undersøgelsen, fordi de gerne vil sikre, at alle væsentlige CSR-aspekter med relevans for virksomheden bliver taget i betragtning.
Læs også: CSR-skub til små og mellemstore virksomheder
Fordelene ved ISO 26000 er blandt andet, at standarden kan tilpasses virksomheden og tilbyder en mulighed for et strategisk afsæt for CSR-arbejdet. På den måde opleves standarden som et fleksibelt værktøj.
Nogle bruger standarden i forhold til at få gennemført en væsentlighedsanalyse eller til at identificere og prioritere interessenter. Andre bruger den som rettesnor for strategiudvikling, målsætning og handlingsplaner, fortæller Anne Hasløv Stæhr.
Af undersøgelsen fremgår det også, at virksomhederne har svært ved at identificere forskellene mellem de mange CSR-guidelines, her i blandt ISO 26000.
Standard og Erhvervsstyrelsen indleder i 2014 et projektforløb med seks små og mellemstore virksomheder, for at afprøve ISO 26000 styrke i forhold til de øvrige guidelines. Målet at identificere konkrete råd til implementering af ISO 26000 i SMVer.
-TK