JOOLL får flere til at pendle på cykel: 3.000 danske virksomheder leaser nu medarbejdercykler
Den danske startup JOOLL har på fem år formået at få hele 3.000 virksomheder i Danmark til at lease cykler til deres medarbejdere. Det står i skarp kontrast til nedgangen blandt de danske cykelhandlere, hvor importen af cykler i 2023 faldt med næsten 40 procent.
Antallet af danskere, som dagligt springer på cyklen, er i ifølge Cyklistforbundet 20 procent lavere end for ti år siden. Det til trods har iværksætterne Anders Torp og Anders Westergaard igennem fem år hvert år mere end fordoblet antallet af kunder og bestillinger i deres virksomhed JOOLL, der tilbyder medarbejdercykler til virksomheder for en fast månedlig
leasingydelse.
JOOLL opstod i 2019, fordi de to iværksættere så en mulighed for at tilbyde et grønnere og sundere alternativ til firmabilen. Den mulighed benytter nu 3.000 virksomheder sig af i Danmark, hvor kunderne tæller store virksomheder som Pension Danmark og DFDS. JOOLL-konceptet, der gør det muligt for arbejdsgivere at tilbyde deres medarbejdere en cykel til pendling, har vist sig at være en effektiv måde at få danskerne tilbage i sadlen i en tid, hvor salgstallene i cykelbranchen ellers er i frit fald. Ifølge Bike Europe viser tal fra Danske Cykelhandlere, at importen af cykler i 2023 faldt med næsten 40 procent.
"Vi har kontinuerlig vækst. Det skyldes uden tvivl, at en JOOLL ikke på samme måde gør et
indhug i privatøkonomien, fordi den er leaset af arbejdspladserne som et beskattet gode på
linje med firmabil eller fri telefon. Samtidig mærker vi, at ESG højaktuelt for virksomhederne,
der samarbejder med os som en del af deres klimatiltag," siger medstifter Anders Westergaard.
Samtidig oplever virksomheden i år, at over 80 procent af kunderne leaser nye cykler, når kontraktperioden udløber. Dermed formår JOOLL ikke bare at få folk op på cyklen – tendensen er også, at de bliver ved med at bruge den.
"Vi kan se på gentegningerne, at vi også holder folk kørende efter tre år, og det er vi glade for ud fra vores vision om grønnere transport og CO2-besparelser i samfundet. Hovedparten af de cykler, medarbejderne vælger, er elcykler, og de får service og forsikring med i pakken, og på den måde bliver pendling på cykel et behageligt tilvalg og ikke et hårdt alternativ," forklarer
medstifter Anders Torp.
Overskuddet geninvesteret i vækst
JOOLL ekspanderede i 2023 til Sverige og Tyskland. Næste store mål i rejsen for de to iværksættere er nu at bevise, at JOOLL kan begå sig internationalt. Derfor er overskuddet fra de første år geninvesteret i virksomheden. Især på det tyske marked ser JOOLL store muligheder for vækst, og her har virksomheden investeret stort i etableringen syd for grænsen. Dog ikke i en fysisk tilstedeværelse, men i tyske medarbejdere, der arbejder fra hovedkontoret i København, samt i webplatform og markedsføring. Service og reparationer bliver som i Danmark varetaget af lokale cykelhandlere og mobile cykelværksteder.
"Det er et halvt år siden, at vi gik ind i Tyskland, og status er, at vi lige nu i snit får to nye tyske virksomheder med om dagen. Det er markant bedre, end da vi startede i Danmark. Vi ser store muligheder på det tyske marked, fordi vi er platformbaserede. De etablerede spillere i Tyskland er ikke på samme måde online, og deres løsninger påfører virksomhederne en masse papirarbejde og gentagen administration," fortæller Anders Torp.
JOOLL har derfor også investeret en del af overskuddet i videreudvikling af it-infrastruktur og systemer, der understøtter den digitale kunderejse. Hos JOOLL foregår alt lige fra virksomhedernes indgåelse af samarbejde til medarbejdernes valg af cykler og booking af service nemlig online.
"Som koncept er JOOLL mere en tech-virksomhed end en cykelforretning. Det giver os nogle store skaleringsmuligheder internationalt, fordi vi relativt nemt kan etablere os i flere lande, forklarer Anders Westergaard, der forventer, at virksomheden i 2024 ligesom de foregående år vil opleve minimum 100 procent vækst og derfor også vil skulle ansætte flere medarbejdere på
kontoret i Nordhavn."
Iværksætterne oplyser, at JOOLL aldrig har modtaget investeringer fra eksterne investorer, men er bygget op på baggrund af organisk vækst og er 100 procent danskejet.