Kampagne udstiller topledelser uden kvinder
Over halvdelen af danske virksomhedsbestyrelser består udelukkende af mænd, og der er generelt et fravær af kvinder i topposter hos store, danske virksomheder. En ny, provokerende kampagne vil sætte problemet på dagsordenen.
En ny PR og SoMe-kampagne skal sætte fokus på manglen på kvinder i danske bestyrelser og blandt administrerende direktører. Det skriver Teknisk Fokus.
Læs også: Kan bonusordninger rette op på Danmarks få kvinder i lederstillinger?
Kampagnen er udarbejdet af Saatchi & Satchi for Kvinder i Bestyrelser (KIB), og lægger op til både dialog og konkret handling.
Et af kampagnens virkemidler er, at 10 store virksomheder bogstavelig talt får stolen for døren:
”Der distribueres en stol, der mangler et ben, til 10 af de største virksomheder, som har få eller ingen kvinder i deres bestyrelse og direktion, og som ikke har forbedret deres måltal i forhold til egne årsberetninger. Det illustrerer, at virksomheden, erhvervslivet og samfundet går glip af mindst 25 procent af de dygtige kandidater, der kunne øge virksomheden, erhvervslivet og samfundets konkurrenceevne med mindst en fjerdedel”, forklarer Gitte Maya Elsing, bestyrelsesformand i KIB, til Teknisk Fokus.
De heldige modtagere af stolen vil blive kontaktet af KIB med henblik på at afholde et informations- og planlægningsmøde, hvor virksomheden i samarbejde med KIB skal lægge en plan for, hvordan virksomheden kan udvide feltet for kvalificerede kandidater. Efterfølgende får bestyrelsesformanden eller den administrerende direktør overrakt det manglende ben til stolen.
De virksomheder, der får stolen for døren, er Ambu, Arla Foods, Dansk Landbrugs Grovvareselskab A.M.B.A., Energi Danmark, Jyske Bank, Lego, Leo Pharma, PFA, TDC og Tivoli.
Tallenes tydelige sprog
Og kampagnen er nødvendig. Statistikker viser med al tydelighed, at danske kvinders fulde potentiale langt fra udnyttes, når det kommer til bestyrelser og topposter.
Ifølge Danmarks Statistik udgør kvinder som medlemmer i bestyrelser 19 procent og i direktioner 14,8 procent.
Kvinder udgør i dag 30 procent af det samlede potentiale for ledelses- og bestyrelsesarbejde. Men 56 procent af alle virksomhedsbestyrelser består udelukkende af mænd. Og en undersøgelse fra AIMS International Danmark viser, at kun 16 ud af de 100 bestyrelsesposter, der hver dag bliver besat i Danmark, bliver besat af en kvinde.
”Der er en skævvridning, når det kommer til balancen mellem mænd og kvinder i danske virksomheders topledelser og bestyrelser. Kvinderne har kun halvdelen af de poster, de burde have i forhold til kompetencer og niveau. Den ubalance vil vi gerne belyse og være med til at rette op på og dermed bidrage til det femte af de 17 verdensmål: Kvinder skal sikres fuld og effektiv deltagelse og lige muligheder for lederskab på alle niveauer i beslutningsprocesser inden for politik, økonomi og det offentlige liv”, siger Gitte Maya Elsing til Teknisk Fokus.
Denne tilstand betyder også, at Danmark i kategorien "lovgivere, seniorembedsmænd og seniorledere" i World Economic Forums seneste Global Gender Gap Index bliver nummer 102 ud af 153 lande - på trods en samlet placering som nummer 14.
Læs også: Kvinder diskuterer ligestilling på Copenhagen Cooking & Food Festival
Teknisk Fokus skriver også, at en opgørelse i Økonomisk Ugebrev viser, at der ikke er sket en mærkbar udvikling i andelen af nye kvindelige CEO’er de seneste fire år. Ud af 112 nyudpegede CEO’er i de 1.000 største virksomheder sidste år er bare 10 kvinder.
Kun 10 ud af 112 nye administrerende direktører er kvinder.
Disse 10 virksomheder er udvalgt til at modtage stolen og inviteres til en konstruktiv dialog om at gøre en indsats for at bidrage til det femte af de 17 verdensmål: ”Kvinder skal sikres fuld og effektiv deltagelse og lige muligheder for lederskab på alle niveauer i beslutningsprocesser inden for politik, økonomi og det offentlige liv.”
• Ambu
• Arla Foods
• Energi Danmark
• Jyske Bank
• Lego
• Leo Pharma
• Dansk Landbrugs Grovvareselskab A.M.B.A
• Tivoli
• PFA
• TDC
- SMF