Kampen mod det opreklamerede og indlysende

Kampen mod madspild handler mest om sund fornuft og økonomi, og det er der ikke meget nyt i. Men området er komplekst, og der er plads til forbedring på mange fronter og politisk handling, siger topchefen i Meyers Contract Catering.

Meyers Kantiner har på det seneste gjort en større indsats for at begrænse rensesvind fra sine køkkener, bl.a. ved at tænke kreativt i udnyttelsen af de forskellige råvarer. Foto: MCC.

20.04.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

”Madspild er jo egentligt et lidt sjovt begreb, og på mange måder synes jeg også det er opreklameret. Jeg vil ikke sige, at vi arbejder strategisk med det, fordi det er så åbenlyst et fokusområde. Vi smadrer jo vores egen bundlinje ved at smide mad ud, så ud fra den betragtning har en minimering af spild altid været helt centralt for os”.

Adm. direktør i Meyers Contract Catering, Merete Holst, peger på madspild som på den ene side et opreklameret begreb, men på den anden side også et indlysende fokusområde på grund af den økonomiske side af sagen. Foto: MCC.

Sådan siger adm. direktør i Meyers Contract Catering (MCC), Merete Holst, om virksomhedens tilgang til fænomenet madspild, og illustrerer dermed også den kompleksitet, begrebet indeholder. På den ene side er det ikke noget man i MCC oplever som et stort problem, da den største del af selskabets forretning består af at drive kantiner, hvor man selv kan planlægge den daglige menu, og hvor man ved nogenlunde hvor mange gæster, der kommer dagligt, hvilket gør madspildet begrænset.

”Det er jo helt modsat f.eks. en bagerforretning, der ikke ved hvor mange kunder, der lige kommer en given dag eller et supermarked, hvor sidste salgsdato nærmer sig, og alle ved at kunderne helst vil have så friske varer som muligt. Det er altså meget forskelligt fra område til område, hvor stor madspildsproblematikken er og her har medierne det med at tage alle over en kam”, siger Merete Holst.

Glad for beskedne fremskridt
Men på den anden side er fokuseringen indlysende, hvilket da også har fået MCC til at konkretisere sin indsats over den seneste tid. Således er man i løbet af det sidste godt 1½ år eksempelvis begyndt at benchmarke på det Merete Holst kalder rensesvind (produktionsspild fra fx forarbejdning af råvarer) i de 80 kantinekøkkener, MCC driver landet over, samt på spild fra både buffeter og de enkelte tallerkener.

Såvel mængderne som de fremskridt, MCC har gjort på området undervejs, har været beskedne – men det glæder faktisk direktøren.

”I disse tider er man jo et politisk ukorrekt skarn, hvis man ikke forholder sig til madspild, så det gør vi selvfølgelig også, men først og fremmest fordi det er sund, økonomisk fornuft, og ikke fordi det er en trend. Det har vi gjort fra dag 1, og det bekræfter resultaterne fra vores benchmarkmålinger også; det har kun flyttet sig ganske lidt, og det viser jo, at vi har gjort det rigtige længe”, siger hun.

Kreativitet og politisk opbakning
Med det in mente, så erkender Merete Holst dog også, at der altid kan jagtes forbedringer på et område som dette. Det gælder både i hendes organisation, men også på de mere eksterne parametre, der ligger uden for MCCs egen kontrol.

”Vi kan gøre en større indsats på det rensesvind, jeg nævnte før, ved fx at være mere kreative og innovative når det kommer til at udnytte alle dele af eksempelvis en grønsag. Det er svært, men vi prøver, og det er en sjov udfordring, der både kan skabe merværdi rent økonomisk, og være med at til skabe nogle nye og ofte sunde produkter på vores buffeter osv.”, siger hun og fortsætter:

I disse tider er man jo et politisk ukorrekt skarn, hvis man ikke forholder sig til madspild, så det gør vi selvfølgelig også, men først og fremmest fordi det er sund, økonomisk fornuft, og ikke fordi det er en trend

Merete Holst

”Der hvor jeg nogen gange kan savne noget opbakning, er fra lovgivningen. Eksempelvis er det alt for dyrt at udnytte grønt affald til dyrefoder, og når den slags ikke kan betale sig for en restaurant eller lignende, så ryger de her ting i skraldespanden i stedet, og det er jo ærgerligt. Man burde gøre mere ud af at belønne dem, der gerne vil vælge den miljøvenlige løsning, der sparer ressourcer og giver noget tilbage til samfundet”.

Derudover peger Merete Holst også på, at hele proceduren for med kort varsel at kunne videredistribuere færdigproduceret mad, kunne og burde være bedre. Nogle få gange har hun således oplevet, at man hos MCC har stået tilbage efter arrangementer med ganske store mængder mad tilovers, fx i form af sandwiches, fordi antallet af deltagere ikke levede op til forventningerne.

Her vil man igen gerne ”gøre den gode og fornuftige gerning” og sende maden videre til eksempelvis hjemløse eller en flygtningelejr. ”Det vil kræve en indsats fra vores egen side, at sætte dette i system”, slutter hun.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams