0 kommentarer" /> Kreativiteten skal drive bæredygtigheden i modebranchen, mener forsker | CSR.dk

31.08.2021  |  Klima, miljø og energi

Kreativiteten skal drive bæredygtigheden i modebranchen, mener forsker

En ny kandidatuddannelse på Det Kongelige Akademi vil uddanne designere, der kan være med til at gentænke det etablerede modesystem.

0 kommentarer

Et nyt kandidatprogram under navnet ‘New Landscapes for Change; Fashion, Clothing & Textiles’ kommer fremadrettet til at erstatte det oprindelige kandidatprogram ’Fashion Design’ på Det Kongelige Akademi (Danmarks Designskole).

Det skriver Fashion Forum.

Som navnet antyder, vil uddannelsen lægge et større fokus på den grønne omstilling og uddanne designere, der kan være med til at drive den grønne agenda.

“Vi er nødt til at uddanne designere, som ikke tænker traditionelt og i kollektioner og nye styles, men som tør vride armen om på det etablerede og i stedet komme med nye idéer til, hvordan vi kan gentænke modesystemet med høje kunstneriske og faglige ambitioner på den ene side og det bæredygtige på den anden side,” siger Mathilde Aggebo, Dekan for designuddannelsen på Det Kongelige Akademi.

Uddannelsen er blevet tilrettelagt med hjælp fra den britiske bæredygtighedsforsker og kvinden bag termen ’slow fashion’, professor og ph.d. Kate Fletcher, som er ansat ved Centre for Sustainability, London College of Fashion og tilknyttet som adjungeret professor på Det Kongelige Akademi.

Ifølge Else Skjold, der er lektor og ph.d. med speciale i bæredygtig virksomhedsudvikling i mode- og tekstilbranchen og frontperson i det nye uddannelsesprogram, hersker der en udbredt misforståelse om, at bæredygtighed ikke kan være farver og kunstnerisk design. Faktisk mener hun, at det er kreativiteten, der skal drive bæredygtigheden.

Læs også: 250 virksomheder i modebranchen endelig i mål med nyt værktøj

“Vores nye program skal bevise, at jo mere fantastisk, forskelligartet og kunstnerisk tøj er, jo mere vil vi værdsætte tøjet. Al forskning viser, at vi så vil gøre alt det rigtige med tøjet som at have det i længere tid, passe bedre på det, reparere det og gå meget mere op i, at det får et næste liv, når vi selv er færdige med det,” siger hun.

Sammen med andre forskere har hun været med til at udvikle planen ’2030 and 2050 Roadmap’, der kommer med bud på, hvordan fremtidens modebranche kan gøres mere bæredygtig. Ifølge ekspertpanelet bag planen har modebranchen inden 2050 skåret 60 procent af sin produktion og tjener i stedet penge på at gensælge, reparere og omsy tøjet.

”Men vi kan ikke ændre det uden forbrugernes hjælp. Vi har vænnet os til altid at købe tøj på udsalg, nu skal vi i stedet købe gode ting, som vi bruger mange gange – vasker, plejer og reparerer«, siger Marie Busck, CSR-direktør i Dansk Mode og Tekstil.

Fra politisk side er man enig i, at det er det såkaldte ’fast fashion’ segment, der skal stilles særligt skarpt på.

”Hurtig mode, der ikke har lang levetid, skal rammes af højere afgifter, så vi kan sende en stærkt klimabelastende branche i en ny retning”, siger klimaordfører i SF, Signe Munk, der bakkes op af Det Konservative Folkepartis klimaordfører Mona Juul. 

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere