Lego: Børn skal hjælpe os med at tænke i bæredygtighed
Hos Lego vil man beskytte Jorden gennem leg. Derfor vil man, i samarbejde med sin egen udgave af Batman, engagere børn til at tænke ansvarligt i både miljømæssige og sociale henseender.
Lego har for nylig lanceret en digital kampagne, hvor den 'klodsede' udgave Batman og hans butler diskuterer koncernens indsats i forbindelse med en række sociale, miljømæssige og legende læringsaktiviteter rundt om i verden.
Kampagnen er centreret om ”Planet Crew”, der er en digital platform, hvor børn kan hjælpe Lego med at værne om Jorden for fremtidige generationer og samtidig dele deres synspunkter på ansvarlighed i børnehøjde.
”Vi ved, at børn bekymrer sig om sociale og miljømæssige emner, og denne kampagne er designet til, at børn kan tage stilling til det på en sjov og kreativ måde. Ved at indgå et samarbejde med Batman, der er helten i filmen LEGO Batman, håber vi på at kunne få børn til at tilslutte sig vores Planet Crew. Vi ser frem til at høre fra alle verdens børn og deres tanker omkring, hvad ansvarlighed betyder for dem, så vi kan sikre, at vi får en positiv indvirkning på Jorden - både for børn og resten af samfundet”, siger Tim Brooks, der er vicepræsident for miljømæssig ansvarlighed.
I løbet af 2016 har Lego haft særlig fokus på tre strategiske ansvarsområder: børn, Jorden og samfundet. I den forbindelse har selskabet foretaget betydelige investeringer i klimaændringer og forbedringer af bæredygtighed.
Bl.a. vil man beskytte børns rettigheder i hele verden og samtidig støtte dem, der har særligt behov for hjælp. I samarbejde med UNICEF har Lego også udviklet et digitalt sikkerhedsnetværk for børn, så de sikkert og nemt kan gebærde sig i et legende univers på internettet. Samtidig har de to parter udviklet et initiativ kaldet "Partners in play", der skal sikre muligheder for læring til syriske flygtningebørn i Jordan.
I forbindelse med klimaændringer og bæredygtighed samarbejder LEGO koncernen endvidere med WWF Verdensnaturfonden og er en del af WWF Climate Savers.
Ambitiøse mål for energiforbrug
Gennem moderselskabet KIRKBI A/S har Lego investeret seks milliarder kroner i vedvarende energi, og med investeringen i Burbo Bank Extensions havvindmøllepark i Storbritannien i 2016 er man desuden på vej til at opnå et ambitiøst mål, om at 100 procent af virksomhedens globale energiforbrug skal være produceret af egne vedvarende energikilder i 2020.
I 2016 nåede virksomheden op på 90 procent, hvorfor man i løbet af 2017 håber på at have nået det ambitiøse mål tre år før tid.
Læs også: Lego: Vores sociale ansvar er børns udvikling
Derudover vil Lego fortsætte arbejdet med bæredygtig udvikling, hvor man også har en ambition om kun at anvende bæredygtige materialer i sine produkter i 2030. Således forsøgte virksomheden sig i 2016 med at producere prototyper af de kendte klodser fremstillet af et bæredygtigt plastmateriale, der stammer fra hvede.
Lego-koncernen offentliggjorde for nylig sin Responsibility-rapport, som kan findes her.
- EL