15.11.2018  |  Klima, miljø og energi

Lidl får bæredygtige hesterejer på hylderne som den første discountkæde i Danmark

Indhold fra partner Hvad er dette?

Nu kan man hos Lidl, som den første dagligvarekæde indenfor discount i Danmark, købe bæredygtige hesterejer fra Nordsøen. Ved at vælge fiskeprodukter med MSC’s miljømærke, i form af den blå fisk, kan forbrugerne bidrage til sunde og bæredygtige fiskebestande i havene. Lidl og Marine Stewardship Council (MSC) fejrer sammen det nye certificerede produkt med en konkurrence.

Rømørejen, Vadehavsrejen, Hvide Sande Rejen eller Hesterejen (Crangon crangon) – kært barn har mange navne. Den velsmagende, lille reje, som passer perfekt til flere velkendte og klassiske danske forretter, fx rejecocktails og stjerneskud, er seneste skud på stammen i Lidls faste varesortiment for bæredygtige fisk og skaldyr. Et sortiment på ca. 30 fiske- og skaldyrsprodukter, som alle bærer det blå fiske-logo fra MSC-ordningen, der garanterer, at et certificeret bæredygtigt fiskeri har fanget dem.

Lidl er første discountkæde i Danmark med MSC-certificerede hesterejer i sortiment. CCO for Lidl, Mikko Forsström, forklarer, at Lidl hele tiden bestræber sig på at udvide sortimentet på området bæredygtig fisk og skaldyr:

Vi vil som dagligvarekæde give forbrugerne mulighed for at handle bæredygtigt. Det gør vi blandt andet ved at tilbyde vores kunder et bredt udvalg af fisk og skaldyr med det blå MSC-logo på. Jeg er glad for, at vi endnu engang kan præsentere forbrugeren for en bæredygtig nyhed i køledisken. Det bidrager til, at fremtidige generationer også får glæde af hesterejer fra Nordsøen”.

MSC-certificeringen er en vigtig milepæl
Den lille hestereje fra Nordsøen, som blandt andet fanges ved den jyske vesterhavskyst, sikrede sidste år dansk fiskeri en flot milepæl: i december blev fiskeriet nemlig certificeret som bæredygtigt fiskeri, og dermed er 90 % af dansk fiskeri nu certificeret.

Hos MSC Danmark er man meget tilfredse med, at hesterejerne modtog bæredygtigheds-certificeringen og nu også er kommet på hylderne i Lidl. Certificeringen af hesterejen i Nordsøen var en milepæl for dansk fiskeri, men vigtigst af alt; danske forbrugere får endnu en mulighed for at træffe et bæredygtigt valg ved køledisken, når de skal handle fisk og skaldyr, understreger kommunikationschef hos MSC Danmark, Majken Møller:

“Vi arbejder på at gøre det nemt for forbrugeren at vælge bæredygtigt, når de handler ind. Det er derfor afgørende, at supermarkeder som Lidl aktivt vælger bæredygtige produkter til i deres sortiment”.

For at fejre at de små – og nu bæredygtigt fanget – hesterejer er kommet på hylderne, afholder Lidl sammen med MSC Danmark en konkurrence på Facebook, hvor man sammen med en ven kan vinde en sejltur på en fiskekutter til foråret. Det er selvfølgelig en tur med et bæredygtigt fiskeri, så man på nært hold kan se, hvordan fiskeriet foregår. Der udloves to ture, og vinderne modtager desuden et gavekort på 500 kr. til Lidl.

Har man lyst til at deltage i konkurrencen, så skal man gå ind på Lidls Facebook og fortælle, hvem man gerne vil have med på sejltur.

Læs mere på:
Du kan læse hele Lidls CSR-strategi via Lidls hjemmeside: lidl.dk/ansvarlighed. Her finder du også en oversigt over de certificeringer og ansvarlige mærker, der er at finde i Lidls sortiment.

Faktaboks*:

  • Alle vildtfangne –frosne og friske – ferske fisk- og skaldyrsprodukter af eget mærke i sortimentet i Lidl stammer fra bæredygtige kilder og er enten MSC- eller ASC-certificerede
  • Lidls sortiment tæller ca. 30 bæredygtigheds-certificerede fisk- og skaldyrsprodukter
  • 30 % af verdens fiskebestande er overfiskede
  • 12 % af verdens fangst af fisk og skaldyr er i dag fra MSC-certificeret fiskeri
  • Verdenshavene rummer et fantastisk dyreliv og udgør levebrødet for over 3 mia.mennesker
  • 2 ud af 3 af de danske forbrugere mener, vi kun bør spise fisk fanget af bæredygtigt fiskeri
  • 8 ud af 10 af de danske forbrugere mener, at vi skal beskytte havet, så der også er fisk til fremtidige generationer
  • 25 % af de danske forbrugere frygter klimaforandringernes påvirkning af havet

*Kilde www.verdensmaalene.dk/maal/14 og www.blåfisk.dk (MSC Consumer Insights 2018 forbrugerundersøgelse)

Om MSC
Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC-mærket er kendetegnet af den blå fisk.

For at blive solgt med MSC’s blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere