05.12.2018  |  Klima, miljø og energi

Lidl introducerer genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntplastikposen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Dagligvarekæden Lidl introducerer fra 2019 et genanvendeligt alternativ til frugt- og grøntposerne. De såkaldte ”Green Bags” kan genanvendes mange gange, vaskes i hånden og kommer til at koste 5 DKK for to net. Heraf donerer Lidl 20 øre til samarbejdspartneren Plastic Change. Det nye produkt er seneste led i Lidls omfattende plastikstrategi for at nedbringe mængden af overflødig plastik.

Når de danske forbrugere handler frugt og grønt i dagligvarebutikkerne, bæres indkøbet typisk hjem i en klar pose af tynd engangsplastik. Poserne bliver sjældent genbrugt og ender ofte i skraldespanden, så snart indkøbet er flyttet til frugtskålen eller køleskabet. Dette forbrug vil Lidl gøre op med ved at introducere et nyt, genanvendeligt produkt for dagligvarekædens kunder. I løbet af 2019 lander de såkaldte ”Green Bags” nemlig i Lidls butikker landet over.

Om Lidls nye Green Bags fortæller CCO i Lidl Danmark, Mikko Forsström:

I Lidl ønsker vi at tage et medansvar og nedbringe mængden af overflødig plastik. Med vores 'Green Bags' introducerer vi i 2019 et slidstærkt frugt- og grøntnet af nylon som alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. Nettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags vil koste 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til vores strategiske samarbejdspartner Plastic Change, som vil bruge pengene til videreføre deres arbejde med at sætte fokus på plastikproblematikken”.

Henrik Beha Pedersen, direktør og stifter af Plastic Change, tilføjer:

"Lidls Green Bag er en smart og simpel løsning på, hvordan vi kan reducere brugen af engangsposer, når vi handler frugt og grønt. Vi håber, at forbrugerne vil tage godt imod Lidls nye grøntposer og være med til at reducere engangsplastik".

20 % færre frugt- og grøntposer

Med det nye alternativ til frugt- og grøntposerne tilføjer Lidl endnu et led til kædens portefølje af initiativer og nye produkter i kædens omfattende plastikstrategi. Hos Lidl regner man med, at introduktionen af de genanvendelige Green Bags vil medføre et fald i forbruget af den nuværende frugt- og grøntpose lavet af engangsplastik:

”De nye net introduceres som et supplement til vores sortiment af bæreposer og repræsenterer et mere bæredygtigt valg end de traditionelle frugt- og grøntposer af tynd plastik, da de kan genbruges igen og igen. Vi forventer, at de nye net vil reducere forbruget af engangs frugt- og grøntposer af tynd plastik med op til 20 %”, fortæller Mikko Forsström. Han tilføjer:

”Indførelsen af de nye Green Bags er et af flere initiativer i vores plastikstrategi, som har til formål at nedbringe mængden af overflødig plastik. Som en del af vores plastikstrategi har vi allerede udfaset engangsindkøbsplastikposer fra alle vores butikker, annonceret udfasningen af flere engangsprodukter af plastik fra 2019, skåret ned på emballagen på flere produkter og fjernet alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet”, afslutter Mikko Forsström.

Lidl Danmarks plaststrategi

Lidl har sat følgende mål for sine butikker i Danmark:

  • I 2025 skal forbruget af plastikemballage skæres ned med 20 %. (Sammenlignet med 2017 og på egne mærker i fast sortiment).
  • I 2025 skal 100 % af plastemballagen bestå af materiale, som i udgangspunktet er genanvendeligt og genbrugeligt. Hvor dette ikke er muligt, skal den benyttes som energikilde. (Gælder egne mærker i fast sortiment. Genanvendelse: Emballagen skal kunne fastholdes og genbruges i materialestrømmen som led i en cirkulær livscyklus).
  • I 2022 skal alle nuværende frugt og grønt-poser erstattes af mere miljørigtige alternativer.
  • Lidl Danmark deltager i Dansk Erhvervs rådgivningscenter for plastikreduktion.

Fuldførte og igangværende projekter:

  • Stop af salg af alle plastiksugerør i løssalg fra varesortimentet: Sugerør af plastik findes derfor ikke som løssalg i varesortimentet.
  • Lidl har i 2018 indført bæreposer af papir som alternativ til engangsplastikposer, som er udfaset fra butikkerne i Danmark (Plastikposerne erstattedes af indkøbsposer af genanvendte materialer: FSC-certificeret papir og Fairtrade-bomuld).
  • Udfasning af drikkebægre, tallerkner, bestik og vatpinde af engangsplast fra begyndelsen af 2019 (artiklerne erstattes af nye produkter af komposterbare og genanvendelige materialer).
  • Lidl arbejder løbende på at skære ned for mængden af emballage på egne mærker. Dette gælder også dobbelt indpakning. Med mindre emballage optager varen mindre plads i lastbilerne under transport til butikkerne, som derved skal køre færre gange for at levere samme mængde varer. Derved udledes mindre CO2 ved transport. Lidl har haft succes med at skære ned på emballagen på følgende produkter:
    • Kaffekapsler
    • Nødder
      • Gennem tests med mindre emballage på Lidls nøddeprodukter, har Lidl reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med ca. 20 %.
    • Formil flydende vaskemiddel
    • Lidl har reduceret emballagens størrelse og derved plastforbruget med 25 %, hvilket svarer til en besparelse på 13,5 tons plastik pr. år.

Læs mere om Lidls overordnede CSR-strategi på: www.lidl.dk/da/ansvarlighed.htm

Om Schwarz-koncernens 360 graders plaststrategi
Som en af verdens førende detailhandlere er Schwarz-gruppen – som Lidl og Kaufland tilhører –opmærksom på sit ansvar overfor det samfund og det miljø, vi er en del af. Schwarz-koncernen ønsker at tage et medansvar, og som en del af en omfattende 360 graders plaststrategi udvikler Schwarz-koncernen foranstaltninger og implementerer dem verden over. Plaststrategien tager udgangspunkt i en cirkulær tankegang og sigter mod at reducere brugen af plastik.

Om Plastic Change

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere