31.01.2020  |  Kommunikation

Lidl-tiltag baner vejen for politisk diskussion af salg af energidrikke til børn

Indhold fra partner Hvad er dette?

Fødevareminister Mogens Jensen lagde i dag vejen forbi Lidl på Dirch Passers Allé 1 på Frederiksberg i København for at indhente erfaringer og inspiration til politiske drøftelser af salget af energidrikke til børn og unge i Danmark.

Siden slutningen af september 2018 har det været slut med salg af energidrikke til børn og unge i Lidl. Den 125 butikker store dagligvarekæde har, indtil nu, været den eneste med en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke i Danmark. Initiativet blev sat i værk efter anbefalinger fra blandt andre DTU Fødevareinsituttet og Hjerteforeningen:

”Førende eksperter pegede entydigt på, at energidrikke kan være skadelige for børn og unge under 16 år. Det reagerede vi på og besluttede os for at tage ansvar og gå forrest ved at indføre en aldersgrænse på 16 år i alle butikker”, siger Rasmus Pape, Purchasing Director i Lidl, som også fortæller, at Lidls kunder har taget godt imod tiltaget:

”Vi oplever, at danskerne godt kan se logikken i initiativet. Især forældre, som har fulgt bekymret med i debatten om de uheldige virkninger, kombinationen af for meget koffein og sukker kan få for børn og unge, er rigtig glade for tiltaget”.

Fødevareministeren vil indkalde ordførerne
Opbakningen til initiativet er nu også nået til Christiansborg, hvor fødevareminister Mogens Jensen har besluttet sig for at se nærmere på sagen.

I dag besøgte han Lidl på Dirch Passers Allé 1 på Frederiksberg i København for at høre mere om Lidls erfaringer med aldersbegrænsning på energidrikke for at bane vej for en politisk drøftelse af, hvad der kan gøres på området.

”Vi er utrolig glade for, at ministeren nu sætter fokus på emnet. Selvfølgelig kan vi gøre en forskel i vores 125 butikker, men det er jo i sidste ende ministeren, der har mulighed for at sætte tiltag i værk, som for alvor kan vende den bekymrende udvikling”, siger Rasmus Pape.

Efter besøget i butikken på Frederiksberg, hvor ministeren fik indblik i Lidls erfaringer med aldersbegrænsning, vil han indkalde ordførerne fra Folketingets øvrige partier til en drøftelse af problematikken.

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 11.200 butikker i mere end 32 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 130 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere