Luftfarten skal gøres grønnere som tak for hjælp under coronakrisen

Coronapandemien har fortsat økonomiske konsekvenser for dansk luftfart. Men, hvis en yderligere offentlig hjælpepakke skal hjælpe dem, skal den indeholde klimakrav. Det mener flere aktører.

Coronakrisen har fået flere lande til at lukke grænserne og derved nedlukke næsten alle flyruter verden over..

29.04.2020

CSR.dk

Flyselskaber verden over befinder sig lige nu et en dyb økonomisk krise, der grundet coronapandemi, har tvunget nedlukninger af stort set alle flyruter.

SAS, der for nylig meldte ud, at selskabet var nødsaget til at fyre omkring halvdelen af deres 11.000 medarbejdere, var katalysatoren til en debat om, hvorvidt den danske luftfart skal have lov til at modtage offentlige hjælpepakker, der ikke stiller krav til deres luftmæssige påvirkning af klimaet. Det skriver Information.dk.

En række fagfolk og miljøorganisationer sætter sig i mod dette. 

Tidligere klimakommisær Connie Hedegaard, tidligere administrerende direktør hos DONG Anders Eldrup, Peter Birch Sørensen, tidligere overvismand samt Concito-topchef Christian Ibsen har offentliggjort et fælles debatindlæg med foreslag til, hvordan dansk økonomi kan komme på benene igen med grønne initiativer.

Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly

“Stil grønne modkrav til alle væsentlige hjælpeindsatser, som potentielt fører til øgede drivhusgasudledninger. Der er i modsat fald stor risiko for at fastlåse gårsdagens produktionsformer, og det vil kun fordyre klimaindsatsen på lang sigt”, står der blandt andet i et af forslagene i indlægget, som fortsætter: 

“Hjælpeindsatsen skal anspore drivhusgasintensive brancher og virksomheder til en accelereret grøn omstillingsindsats. Eksempler på modkrav kunne være et krav om energieffektivisering og indførsel af en flyafgift som led i en hjælpepakker til fly/rejsebranchen – midler der så kunne bruges til udvikling af fremtidens klimavenlige flybrændstoffer”.

En grøn kontrakt
Seniorrådgiver for klima og transport hos Rådet for Grøn Omstilling, Jesper Juul, mener endvidere at den internationale luftindustri har været afskåret fra den globale klimadebat.

“Der er brug for en nu samfundskontrakt mellem luftfartsselskaberne og samfundet, hvis vi skal kunne flyve i fremtiden, for det forudsætter en grøn omstilling”, siger han til Information.

Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde

Han understreger, at en fortsat støtte til luftfarten kun kan findes sted, hvis industrien ikke skader samfundets ambitioner i forhold til klimaet. Derfor mener han, at der eksplicit skal følge krav om miljø med i hjælpen.

Han mener oplagte krav kunne vise sig i form af grønt brændstof, herunder udviklingen af elektrofuel. 

Regeringens hjælpepakke til lufthaven tilbage i marts indeholdte imidlertid ingen krav til indsatser for luftmiljø og klima. Her har klimaminister Dan Jørgensen (S) fortalt Information, at flybranchen skal være med til at løse klimaproblemet, men der i første omgang skal fokuseres på dens overlevelse.

- HCL 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København