Luftfarten skal gøres grønnere som tak for hjælp under coronakrisen
Coronapandemien har fortsat økonomiske konsekvenser for dansk luftfart. Men, hvis en yderligere offentlig hjælpepakke skal hjælpe dem, skal den indeholde klimakrav. Det mener flere aktører.
Flyselskaber verden over befinder sig lige nu et en dyb økonomisk krise, der grundet coronapandemi, har tvunget nedlukninger af stort set alle flyruter.
SAS, der for nylig meldte ud, at selskabet var nødsaget til at fyre omkring halvdelen af deres 11.000 medarbejdere, var katalysatoren til en debat om, hvorvidt den danske luftfart skal have lov til at modtage offentlige hjælpepakker, der ikke stiller krav til deres luftmæssige påvirkning af klimaet. Det skriver Information.dk.
En række fagfolk og miljøorganisationer sætter sig i mod dette.
Tidligere klimakommisær Connie Hedegaard, tidligere administrerende direktør hos DONG Anders Eldrup, Peter Birch Sørensen, tidligere overvismand samt Concito-topchef Christian Ibsen har offentliggjort et fælles debatindlæg med foreslag til, hvordan dansk økonomi kan komme på benene igen med grønne initiativer.
Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
“Stil grønne modkrav til alle væsentlige hjælpeindsatser, som potentielt fører til øgede drivhusgasudledninger. Der er i modsat fald stor risiko for at fastlåse gårsdagens produktionsformer, og det vil kun fordyre klimaindsatsen på lang sigt”, står der blandt andet i et af forslagene i indlægget, som fortsætter:
“Hjælpeindsatsen skal anspore drivhusgasintensive brancher og virksomheder til en accelereret grøn omstillingsindsats. Eksempler på modkrav kunne være et krav om energieffektivisering og indførsel af en flyafgift som led i en hjælpepakker til fly/rejsebranchen – midler der så kunne bruges til udvikling af fremtidens klimavenlige flybrændstoffer”.
En grøn kontrakt
Seniorrådgiver for klima og transport hos Rådet for Grøn Omstilling, Jesper Juul, mener endvidere at den internationale luftindustri har været afskåret fra den globale klimadebat.
“Der er brug for en nu samfundskontrakt mellem luftfartsselskaberne og samfundet, hvis vi skal kunne flyve i fremtiden, for det forudsætter en grøn omstilling”, siger han til Information.
Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde
Han understreger, at en fortsat støtte til luftfarten kun kan findes sted, hvis industrien ikke skader samfundets ambitioner i forhold til klimaet. Derfor mener han, at der eksplicit skal følge krav om miljø med i hjælpen.
Han mener oplagte krav kunne vise sig i form af grønt brændstof, herunder udviklingen af elektrofuel.
Regeringens hjælpepakke til lufthaven tilbage i marts indeholdte imidlertid ingen krav til indsatser for luftmiljø og klima. Her har klimaminister Dan Jørgensen (S) fortalt Information, at flybranchen skal være med til at løse klimaproblemet, men der i første omgang skal fokuseres på dens overlevelse.
- HCL
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.