10.12.2019 | Strategi & ledelse
Lyt til de unge eller gå glip af god arbejdskraft
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hvad vil det sige at have et job med mening? Og hvordan kan virksomheder skabe en vision, som deres medarbejdere kan identificere sig med? Det er nogle af de spørgsmål, Global Compact i samarbejde med Tuborgfondet undersøger med kampagnen Impact Stories.
Charlotte Sølling skaber mening gennem sit job som ESG Manager i MP Pension.
I løbet af november og december deler vi fire videoer fra fire vidt forskellige virksomheder – Aiayu, Carlsberg, MP Pension og LM Wind Power – som hver har formået at skabe en vision og strategi, der giver mening for forretningen, for samfundet og for medarbejderne.
Faldende tillid til erhvervslivet blandt millennials
Videoerne har et særligt fokus på den yngre generation, og hvordan unge medarbejdere finder mening i det arbejde de laver til dagligt. Vi undersøger blandt andet, hvorfor det er vigtigt for dem at bidrage positivt til samfundet gennem deres arbejde og hvilke veje de har taget.
De yngre generationer stiller nemlig generelt set større krav til deres nuværende og kommende arbejdsgivere end tidligere. I Deloittes årlige Global Millennial Survey kan man blandt andet læse, at millennials’ (personer født mellem 1983 og 1994) tillid til virksomheder er dykket i løbet af bare få år.
Sidste års undersøgelse viste, at 61 procent af millennials mener, at erhvervslivet har en positiv indvirkning på samfundet. I år er det tal faldet til 55 procent. Over tre fjerdedele mener desuden, at virksomheder fokuserer på deres egen dagsorden fremfor samfundets. Kun 16 procent mener, at virksomheder forbedrer samfundet væsentligt.
I disse tider er det måske ikke en overraskelse, at næsten en tredjedel af millennials mener, at klimaforandringerne er én af de mest alvorlige globale udfordringer. Mere overraskende er det måske, at kun 12 procent mener, at virksomheder er med til at forbedre/beskytte miljøet væsentligt.
Tallene er udtryk for en global utilfredshed med erhvervslivet blandt de unge, som ikke tyder på at forsvinde foreløbigt.
Læs hele artiklen på globalcompact.dk.
Strategi & ledelse

Danske SMV’er: Derfor skaber det værdi at rapportere på samfundsansvar
Hvad er en god bæredygtighedsrapport? Og hvordan laver man den bedst, hvis man er en virksomhed på mindre end 250 ansatte?
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

En hyldest til Lise Kingo: Farvel til en leder i særklasse
Efter fem år i spidsen for FN’s Global Compact takker danske Lise Kingo af som direktør. Vi siger farvel til en stærk leder, som formåede at samle organisationen med lokale netværk i hele verden om et formål: at skabe en bedre verden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sticks’n’Sushi: Coronakrisen har været en katalysator for bæredygtighed
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner
Kommunikation

Tre gode råd til SMV’ers bæredygtighedsrapportering
Har din SMV lavet en særligt god bæredygtighedsrapport? Den 2. juni er sidste chance for at indsende din COP-rapport (Communication on Progress) til SMV COP 2020. Initiativet hylder god rapportering på samfundsansvar fra mindre virksomheder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Indspark: Hvordan bør virksomheder bidrage til verdensmålene? Svaret findes i coronakrisen
Samfund

Vi ringede med børsklokkerne i ligestillingens tegn
Danmark sakker bagud når det gælder lighed mellem kønnene, og det skyldes blandt andet ulighed i lønninger mellem kønnene og få kvinder i topledelser og bestyrelser. I årets Global Gender Gap Report kunne det kun blive til en 14. plads for Danmark, mens vores skandinaviske naboer høstede topplaceringer.
Indhold fra partner