02.01.2020  |  Medarbejder

Case: Målrettet indsats for flere kvinder i ledelse virker i Grundfos

Indhold fra partner Hvad er dette?

En mentorordning forankret i koncernledelsen har været et afgørende værktøj for at få flere kvinder til vejrs i den globale pumpekoncern. Mød en mentee, der er rykket et niveau op – og hendes mentor.

– Jeg har da hørt kommentarer  i retning af, at nu skal man jo nærmest være kvinde for at blive chef. Men det  er ikke rigtigt. Ingen kvinde ønsker at blive valgt til en lederstilling, fordi hun er kvinde, og fordelingen af ledere i Grundfos taler for sig selv. Inden mentorprogrammet var den fem til en.

Sådan siger Gitte Kirkeby Søe. Det er to år siden, hun var Brand Director i Grundfos og blev spurgt, om hun ville være mentee i pumpekoncernens nystartede mentorprogram, der skal få flere kvinder i ledelse inden udgangen af 2020. 

Og et år siden hun blev forfremmet til Senior Brand Director – efter fem år på sit tidligere ledelsesniveau.

– Jeg har bevæget mig langsomt op ad karrierestigen i Grundfos. Jeg har også fået to børn undervejs. En enkelt gang har jeg følt mig forbigået, andre gange var det mere en følelse af, at jeg som kvinde var en minoritet blandt de mange mandlige ledere – også selvom jeg trives godt med at samarbejde med mænd, siger hun.

Læs også: Mads Nipper: Flere kvinder skal lede – fordi det er godt for business

GRUNDFOS' MÅL

Flere kvinder i ledelse 2018 – 2020:

Top30-ledelsen
Mål: 15 pct. kvinder
– Start 0 pct., nu 6 pct.

Alle ledere:
Mål: 25 pct. kvinder
– Start 20 pct., nu 23 pct.

Graduates:
Mål: 50 pct.
– Start 12 pct., nu 47 pct.

 

Det sidste mod til at turde

Grundfos’ mentorprogram blev sat over i 2018 af den mandelige koncernledelse, der hver skulle være mentor for en kvindelig leder. 

Kvinder kan nogle gange – ikke altid, men nogle gange – være i tvivl, om deres ideer er lige så valide som mænds, hvis mænd er i overtal i en virksomhed.Grundfos’ Industry Group Vice President Anupam Bhargava

Gitte Kirkeby Søe blev valgt ud til at deltage i mentorprogrammet.

Til daglig er hun globalt ansvarlig for branding i Grundfos. På tværs af hele pumpekoncernen og globalt over hele verden. Fra logo, telefonoplevelse og pumpedesign til brand-kampagner med fokus på vand og klima.

Hun  har personaleansvar for 19 medarbejdere og budgetansvar for et tocifret millionbeløb.

Grundfos’ Senior Brand Director fik Grundfos’ Industry Group Vice President Anupam Bhargava som mentor. Han har indisk baggrund, har haft sin tidligere karriere i USA og var ny i Bjerringbro.

– Han syntes, jeg havde nogle gode ideer og havde samtidig nogle meget konkrete råd til, hvordan jeg kunne komme videre med dem. Desuden var jeg glad for at få en mentor, der ikke er dansk, for jeg mener, diversitet er vigtig, siger hun.

De to har mødtes løbende det seneste knapt halvandet år. Anupam Bhargava har rådet Gitte Kirkeby Søe til blandt andet at arbejde med netværk – og bede om konkrete møder med nogle af de øverste ledere i Grundfos for at præsentere sine forslag.

– Inden var jeg nok lidt mere forsigtig. Som mentor kom Anupam til at fungere som en katalysator, der gav mig det sidste mod til sætte turbo på det, jeg bryggede på, fortæller Gitte Kirkeby Søe.

Læs også: Nina Smith: Topledelsen skal insistere på flere kvinder

Because it makes perfect sense

Det nikker Anupam Bhargava til.

– Kvinder kan nogle gange – ikke altid, men nogle gange – være i tvivl, om deres ideer er lige så valide som mænds, hvis mænd er i overtal i en virksomhed, siger Grundfos’ Industry Group Vice President (GVP).

Som medlem af Grundfos’ koncernledelse blev Anupam Bhargava mentor, da pumpekoncernen lancerede sit flere kvinder i ledelse-initiativ. Og en meget begejstret en af slagsen.

”Because it makes perfect sense”, som topchefen med den amerikanske arbejdsbaggrund siger. Både for virksomheden og for ham selv.

– En mentor kan sørge for, at flere gode ideer bliver hørt. Ikke kun dem virksomheden er vant til at høre, men et større udvalg af ideer – også fra minoriteterne, som kvinder jo er i mange virksomheder. De får mod til at komme frem. Det er helt afgørende for at kunne drive en succesfuld forretning, at vi afspejler vores samarbejdspartnere og den verden, vi opererer i, siger han.

Anupam Bhargava fortæller samtidig, at mentorforløbet med Gitte Kirkeby Søe har bragt ham stor glæde og indsigt.

– Jeg har fået mindst lige så meget ud af vores samtaler, som Gitte. Hun har nogle super cool ideer, og hendes lange erfaring med branding og marketing generelt og her i Grundfos specifikt har været en fantastisk øjenåbner.

Læs også: Professor: Barsel knækker kvinders karriere

Lederskab rimer på forældreskab

Gitte Kirkeby Søe bliver lidt eftertænksom ved spørgsmålet, om det er de fortrolige samtaler og sparringen i mentorforløbet, der har givet hende det seneste skridt op af karrierestigen.

– Jeg er blevet lidt mere modig, helt sikkert. Men måske har topcheferne også sagt ja til at mødes med mig og mine ideer, fordi de vidste, jeg var valgt ud til programmet. Måske var det den indirekte blåstempling. Det er svært at sige, siger Grundfos’ Senior Brand Director.

Til gengæld vil hun gerne slå et slag for flere kvindelige rollemodeller i pumpekoncernen.

– Jeg vil så gerne vise de andre, særligt yngre, kvindelige medarbejdere, at ja, du kan godt både være leder og forælder. Faktisk er det sådan, at jo højere op du kommer i hierarkiet, jo mere fleksibilitet og selvbestemmelse får du, siger Gitte Kirkeby Søe.

Læs også: Der mangler kvinder i rummet

Gør det

Både hun og Grundfos’ GVP mener bestemt, at alle burde takke ja, hvis de får mulighed for at være mentor.

– Jeg ville klart sige ja. Der er så få kvindelige ledere, og jeg ved, hvor svært det kan være at komme op, så jeg ville være meget parat til at hjælpe, siger Gitte Kirkeby Søe.

– Jeg synes, jeg bliver en bedre chef af at være så tæt på et andet menneske og se det udvikle sig. Selvom ens kalender er pakket som topleder, kan jeg næsten ikke anbefale det nok, siger Anupam Bhargava.

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere