Mærsk Line glade for kunders fokus på bæredygtig skibstransport
Fem store købere af skibstransport vil sammen stille større krav til rederiernes bæredygtighed. Mærsk Line hilser initiativet velkommen, men vil gerne se resultater.
Med en spændt overarm som logo blev netværket BICEPS lanceret midt i juni 2015. BICEPS står for Boosting Initiatives for Collaborative Emission-reduction with the Power of Shippers, og har som sit erklærede formål at gøre skibtransport mere bæredygtig.
Bag netværket står en gruppe på fem store afskibere bestående af malinggiganten AkzoNobel, bryggerigruppen InBev, life-science selskabet DSM, mejerigruppen FrieslandCampina og kemi-selskabet Huntsman. De inviterer dog allerede ved lanceringen andre til at melde sig ind i netværket og deltage i arbejdet for grønnere transport.
Mærsk Line vil først se resultater
Hos Mærsk Line er Signe Bruun Jensen, som er global chef for rederiets bæredygtighedsindsats, positiv omend afventende over for tiltaget.
Det er altid godt når kunderne tager initiativ til at gøre skibsfragt mere bæredygtig. Det kan vi kun være positive overfor, siger hun.
Før Signe Bruun Jensen kan blive rigtig begejstret er der dog en del, der skal falde på plads.
Vi har efterhånden lært, at the devil is in the detail, som man siger. Om denne slags initiativer kommer til at batte, handler i høj grad om at etablere det rigtige datagrundlag, så man måler på performancedata og ikke kun tilstedeværelsen af f.eks. Code of Conducts, siger hun.
Tre udfordringer fra virkeligheden
Når Mærsk Line prøver at sælge sig som et bæredygtigt rederi, støder de på tre typiske udfordringer:
- Transport udgør for de fleste kunder en ret lille risiko og en ret lille del af deres påvirkning af miljøet, så det er ikke højt prioriteret.
- Fragtmarkedet er karakteriseret ved stærkt svingende priser, og relationerne til kunderne er ikke altid så stabile, at man kan have den løbende dialog en omstilling kræver.
- Bæredygtighedsdagsordnen inden for transport har mange aktører, men det er ikke alles budskaber der bygger på noget substantielt, hvis man kigger nærmere efter.
BICEPS vil have konkrete mål og samarbejde
BICEPS udmelding er, at medlemmerne nu vil til at udvælge rederier til fragt af deres varer efter, hvorvidt de sejler miljørigtigt. De siger også, at den vurdering skal baseres på konkrete CO2-reduktionsmål med ensartede krav til, hvordan man vurderer bæredygtighed i shippingbranchen.
Netværket vil også arbejde for at aktører fra andre sektorer, såsom havne og skibsværfter, kommer til at indgå i arbejdet for mere bæredygtighed i shipping.
Vi prøver at gøre det nemmere
I dag ser Mærsk Line at efterspørgslen på information om bæredygtighed i kontrakterne er til stede på 20-25 procent af den mængde gods de transporterer og området vokser men nogle procent hvert år.
Vi ser et nyt momentum i efterspørgslen på bæredygtig transport, det er der ikke tvivl om. Men tendensen er også, at det er i mængden af gods og ikke antallet af kunder væksten ligger, forklarer Signe Bruun Jensen.
Vores tilgang er at vi arbejder aktivt på at gøre det nemmere for andre at gå i gang, f.eks. ved at stille vores data og udregninger til rådighed, så andre ikke skal i gang med at udvikle det samme. Vi vil gerne se endnu større efterspørgsel på bæredygtig transport, for vi har klare fordele på det område, fortsætter hun.