Midlertidigt CO2-dyk som følge af finanskrisen
Den globale, finansielle afmatning har fået udledningen af CO2 fra transportsektoren til at falde globalt, men på langt sigt udebliver gevinsten, hvis ikke der følges op med lovgivning, mener ITF.
Nedkølingen af det internationale finansklima som følge af finanskrisen har spredt sig som ringe i vandet og påvirket stort set alle hjørner af det moderne samfund. Således også på vejene, hvor der er blevet en smule længere mellem bilerne, og CO2-udledningen som en af de få positive konsekvenser af krisen er faldet over hele verden. Det fastslår en rapport fra det Internationale Transport Forum under den økonomiske udviklings- og samarbejdsorganisation OECD. Faktisk har man registreret det skarpeste fald i udledningen af drivhusgasser i 40 år, med beregninger, der peger på et drop på op til 10 %. På længere sigt kan det udmønte sig i et udledningsniveau på mellem fem og otte procent under forudsigelserne fra før krisen. Men det vil kræve koordineret lovgivning på tværs af landegrænser. Mens mange lande på grund af krisen således har fået et pusterum, hvad angår udledningen af drivhusgasser, så er de grundlæggende forudsætninger for et stigende udslip af CO2 fra transportsektoren stadig til stede, mener altså ITF.
Ifølge rapporten kommer udledningen af CO2 fra transportsektoren hovedsagligt fra vejene, og heraf tegner små køretøjer sig for hovedparten. Men i nogle af det Internationale Transport Forums 52 medlemslande tegner vejtransportsektoren sig for op til 40 % af udledningen af drivhusgasser fra vejene, der dermed kræver fremtidige reguleringer, hvis den langsigtede tendens skal bremses. Med i regnestykket skal også tages luft- og skibsfragten, som udgjorde hhv. 2,5 og 3 % af det samlede CO2-udslip i 2007 og er de hurtigst voksende kilder til CO2-udledning fra transportsektoren.
-AK