3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

Elektrificering af køretøjer er en sjælden solstrålehistorie i den globale grønne omstilling. Det er nemlig en af de få dekarboniserings-teknologier, som the International Energy Agency anser for at være på rette kurs. Men det gælder ikke for den tunge transport som lastbiler, der ellers står for en fjerdedel af udledningen fra transport i EU. Læs om tre veje til dekarbonisering af lastbiler – og kun én af dem dur.

Hyzon, Tesla og Nikola tilbyder allerede lastbiler med en rækkevidde på 800 kilometer, hvilket er længere end, europæiske chauffører må køre i ét stræk. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

03.05.2024

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

I EU området ser ejere af lastbilflåder ind i reguleringer fra 2019, der kræver 15 procent lavere udledning fra den tunge transport i 2025 og 30 procent i 2030. EU Kommissionen foreslog i 2023 en stramning af målene, så de lyder på 45 procent i 2030, 65 procent i 2035 og 90 procent i 2040. Stramningerne er endnu ikke vedtaget, men meget tyder på, at det bliver de i første halvdel af 2024.

EU Kommissionens begrundelse handler om klimakrisen, men den handler også om luftforurening, sundhed, lavere totalomkostninger for ejere, reduktion af europæisk energiafhængighed og en styrkelse af EU-landenes industrielle konkurrencekraft.

Mange større virksomheder er samtidig i fuld gang med at reducere klimaaftryk som en del af deres samfundsansvar og ESG-arbejde. ”Skiftet fra fossil brændstof til elektricitet som drivmiddel kræver en upfront investering i lastbiler og infrastruktur, og det er derfor naturligt nok de større virksomheder med adgang til kredit, der går forrest i skiftet”, fortæller Lauren Pamma i rapporten ’The Route to Decarbonizing Medium- and Heavy-duty Transport in Europe’ udgivet af Reuters Events i 2023.

Hun er program director hos det engelske offentligt-private partnerskab the Green Finance Institute og supplerer: ”Cirka halvdelen af de tunge lastbiler i både England og EU er ejet af små og mellemstore virksomheder (SMV), der for manges vedkommende har svært ved at finansiere investeringen i dekarboniseringen. Det er et problem, fordi profit marginen i denne branche typisk ligger på 1-2 procent”.

Vi ser ikke den fremdrift i efterspørgsel, som vi gerne vil se. Langt fra. Vi kan heller ikke få øje på regeringer, der på seriøs vis støtter eller regulerer for skiftet til elektrisk tung transport.

Andreas Follér

”Vi ser ikke den fremdrift i efterspørgsel, som vi gerne vil se. Langt fra. Vi kan heller ikke få øje på regeringer, der på seriøs vis støtter eller regulerer for skiftet til elektrisk tung transport. Der sker meget lidt, og vi er meget frustrerede”, udtaler Andreas Follér til Reuters. Han er chief sustainability officer hos Traton Group, der omfatter mærker som MAN, Navistar og Scania.

Rapporten fra Reuters fremhæver, at den lave fremdrift på området blandt andet skyldes, at der er betydelig uklarhed over, hvordan parterne bedst reducerer udledninger. Der er grundlæggende tre måder at dekarbonisere den tunge godstrafik:

1)Biobrændstoffer
Den teknologisk mest modne løsning er at anvende avanceret biobrændstof som erstatning for diesel. Disse brændstoffer er typisk produceret af organisk affald eller planteafgrøder dyrket på marginaljorder. De kan blive føjet til diesel og kan fungere i eksisterende forbrændingsmotorer uden behov for store upfront investeringer.

Læs også: Sådan fremtidssikrer du din forsyningskæde

Der er dog meget uenighed om, hvor stor effekt på dekarbonisering biobrændstoffer egentlig tilbyder. Tilhængere argumenterer for, at visse biobrændstoffer som for eksempel bio-CNG (bio-compressed naturgas) kan resultere i negativ klimaaftryk, fordi de anvender metan, som ellers ville forårsage en større klimabelastning. Andre faglige stemmer argumenterer dog for, at metan overhovedet ikke bør blive ledt ud i atmosfæren, og at bio-CNG derfor allerede på forhånd er dømt ude. 

Rapporten fra Reuters placerer derfor bio-CNG til i bedste fald at have neutral effekt, og visse autoriteter vil endda sætte stort spørgsmålstegn ved den konklusion.

Rapporten peger på, at andre biobrændstoftyper ser ud til at tilbyde et maksimalt dekarboniserings-potentiale på op til 85 procent i forhold til diesel. Klimaaftrykket kan altså reduceres med op til 85 procent.

2) Elektrificering
Den næstmest modne teknologi til at dekarbonisere lastbiltransport er elektrificering. Denne teknologis modenhed er i hastig udvikling, og de nyeste lastbiler klarer op til 800 kilometer på en opladning. Men ladeinfrastruktur er en fortsat en udfordring, og det gælder særlig for hurtig opladning, som er den eneste realistiske løsning for en lastbil på farten. Alt andet end hurtigladning går for langsomt for en lastbil, der skal tjene sig selv hjem via høj dækningsgrad af tiden på landevejen. Udfordringen med ladeinfrastruktur bliver forværret af problemer med at etablere et elnet, der har båndbredden til at distribuere de store mængder elektricitet til tiden. I et logistiktungt land som Holland lyder det, at det kan tage op til 10 år før, elnettet er tilstrækkelig udbygget til at håndtere elektrificeringen. 

3) Brint
Den tredje relevante teknologi er grøn brint produceret via elektrolyse af vand ved hjælp af vedvarende energi. Brint kan anvendes direkte i eksisterende brændstofmotorer. Det kan også anvendes i kombination med en brændselscelle. Begge metoder vil gøre lastbiler i stand til at opnå meget længere rækkevidder end ’el-lastbiler’. Men modningen af teknologien er endnu på et tidligt stadie, ligesom infrastrukturen for at gøre brint tilgængelig er meget uudviklet. Fordi det er meget dyrt at producere samt distribuere brint. Brint vil også være meget efterspurgt af andre industrier, og der er derfor lange udsigter til, at det vil blive tilgængeligt for transportsektoren.

Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen

”En schweizisk virksomhed købte et antal brintlastbiler, men de måtte levere dem tilbage, fordi der simpelthen ikke var nogen forsyning af brint”, fortæller Andrea Goeman, som er senior vice president of sustainability hos amerikanske Jas Worldwide.

Pilen peger på el
Rapporten fra Reuters konkluderer, at alt peger på el som den rette løsning for dekarbonisering af den tunge godstransport. 

”Batteriteknologi er i hastig udvikling takket være store investeringer foretaget af bilindustrien. Hyzon, Tesla og Nikola tilbyder allerede lastbiler med en rækkevidde på 800 kilometer, hvilket er længere end, europæiske chauffører må køre i ét stræk. Rækkevidder vil formentlig stige endnu mere, når batteriteknologien ’solid-state’ bliver modnet tilstrækkeligt frem mod 2023”, lyder det i rapporten.

Det tungeste argument for, at elektrificering er den rette løsning, er måske, at den totale ejeromkostning for el-lastbiler allerede er lavere end de andre teknologier, og at den ser ud til kun at blive lavere i fremtiden. Den europæiske organisation for brændstofs-producenter FuelsEurope advokerer for brug af biobrændstoffer i en overgangsfase indtil markedet for el-lastbiler bliver modnet.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

28.06.2024CSR.dk

Klimarådets forperson reagerer på regeringens klimaafgift

28.06.2024CSR.dk

Eksperter ser udfordringer i ny trepartsaftale

27.06.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af Time Magazine

27.06.2024CSR.dk

Nyt træningscenter skal træne beredskaber i håndtering af klimahændelser

26.06.2024Food Nation

Sponseret

Denmark will be the first country in the world to introduce climate tax on biological processes in agriculture

25.06.2024BEWI Insulation Danmark A/S

Sponseret

Isolering i et klima under forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)